Selasa, September 28, 2010

Magik Ka?

Aku telah menonton Magika. Hanya kerana keinginan yang membuak-buak untuk menyaksikan janda terhangat di pasaran, Maya Karin. Dan aku gembira bercampur kecewa. Gembira kerana ada berpuluh-puluh Maya Karin dalam Magika. Kecewa atas sebab wataknya hanya melepas batuk di tangga. Tiada siginifikasi terhadap jalan cerita. Setakat menjadi daya penarik penonton (khususnya orang seperti aku) ke panggung.

Secara kritis, aku rasa Magika bukanlah cereka yang menyengat. Jalan cerita yang mudah ditebak, lakonan yang OK walaupun banyak yang longgar, terlalu banyak watak mitos menyebabkan kurang fokus pada kesinambungan cerita. Namun ini masih filem yang aku suka. Kerana aku suka watak-watak mitos/legenda Melayu, aku suka cerita fantasi dan cerita ini lari dari genre seram/komedi/aksi yang banyak disuap kepada masyarakat.

Daripada banyak watak yang dimuatkan dalam filem, aku sangat tertarik dengan watak penunggu/naga Tasik Chini lakonan M. Nasir. Dan buat pertama kalinya aku merasakan yang Diana bukan hanya sekadar wajah yang cantik.

Aku beri 3 1/2 Bintang.

(Sungguh sampah rebiu filem yang aku buat ini)

2 ulasan:

Ct AdAh berkata...

Salam wak..

aku bru berangan2 nk tgk cte tu kt panggung (xsedar diri exam lg 2 minggu)..adeh! tp bila bca review ko n bntang 3 setengah yg ko bg..aku dgn rela hati membatalkan niat aku tu..huahuahua~ trm kasih daun keladi wak! =P

warx.hensem berkata...

eh, gi je la..ok je movie tu..aku rarely bagi 3 bintang setengah..selalu movie melayu dapat satu setengah jek..huahauhua