Selasa, November 23, 2010

Rahasia

Dalam perjalanan pulang ke rumah, aku secara tidak sengaja terpandang suatu kejadian yang agak mengejutkan. Ada seorang lelaki berpakaian seragam pengawal keselamatan mengerang kesakitan di bahu jalan. Melihat akan lagaknya, dia seolah-olah menahan sakit akibat terjatuh dari sebatang pokok ataupun dipukul curi/tak curi. Namun tiada sesiapa yang berdekatan dengannya. Jadi telahan aku yang pertama mungkin benar. Sambil aku berlalu dan memandang dari jauh, aku berdoa agar ada manusia berhati mulia yang dapat menolongnya walaupun ada kemungkinan lelaki tersebut baru ditendang anggota sulitnya oleh wanita yang cuba dikacaunya di tepi jalan tersebut. Ah, semakin banyak yang kita lihat, semakin banyak pula yang kita tidak tahu.

* * * * *

Sukan Asia di Guangzhou semakin menuju kemuncaknya. Setakat jam 9 malam hari ini, Malaysia sudah memenangi 6 emas, 13 perak dan 8 gangsa. Kurang 3 emas untuk mencapai sasaran yang ditetapkan kontinjen negara. Yang paling mencuri perhatian adalah kecemerlangan skuad hoki yang kali pertama layak ke perlawanan akhir di peringkat Sukan Asia. Tahniah kepada yang telah berjaya. Selamat berjuang untuk yang masih belum turun gelanggang. Cuba lagi untuk yang kurang bernasib baik.

Dengan ini, terimalah 3 atlit wanita Malaysia paling hangat di Sukan Asia tahun ini menurut kaca mata aku.

1. Nur Ayuni Farhana - Menembak


2. Leong Mun Yee - Terjun


3. Nicol David - Squasy

Tiada ulasan: