Sabtu, Ogos 30, 2008

Al-Mubarak

Ramadan Al-Mubarak adalah hanya di selekoh itu. Intaian Ramadan yang di dalamnya terkandung seribu macam rahmat, hikmat, barakat dan kewujudan malam seribu bulan begitu mengujakan hati umat Islam seluruh dunia. Moga kehadiran Ramadan mampu menjadi titik tolak pengukuhan akidah dan pemangkin kekuatan jiwa Muslim selari dengan silibus Ramadan yang dikehendaki dan tertulis dalam Kalamullah Al-Karim. Amin~

Peh, introduksi mengalahkan ayat Presiden BADAR KISAS tatkala memberi tazkirah ba'da Asar di Musala Saidina Ali Karramallahu Wajhah. Bila teringat memori lama di sekolah dulu, rasa sayu, syahdu-syahdan serta lemak berkrim beribu-ribu lemon semuanya berkumpul menjadi satu. Alhamdulillah, Allah berikan satu lagi kesempatan untuk merasai nikmat berpuasa di bulan Ramadan.

Aku kurang ingat tarikh sebenar aku belajar puasa. Namun ada beberapa peristiwa yang sampai sekarang aku ingat berkenaan puasa. Sewaktu aku berumur kurang lebih 5 tahun, aku sudah mula berpuasa separuh hari. Suatu hari, pakcik aku yang nama samarannya Kutip datang berkunjung ke rumah Nek Nah(nenek aku). Waktu itu pokok jambu air belakang rumah nenek memang lebat berbuah. Acik Kutip yang umurnya 3 tahun lebih tua mengajak aku memetik buah jambu sambil menikmati keenakan dan kesegarannya di tengah hari itu.

Aku pun setuju dan kami pun melantak buah jambu sampai puas. Kemudian, kami bergegas ke rumah Nek Jah pula (rumah Nek Jah terletak bersebelahan rumah Nek Nah). Jalan punya jalan. Kami ternampak sepohon pokok koko yang buahnya masak menguning. Kami petik 2 biji. Wow, best gile makan isi buah koko. Sedang aku asyik mencicipi kelazatan buah koko tersebut, Acik Kutip menarik aku ke arah pokok kelapa. "Menyorok!" teriaknya. Ada sebuah kereta meluncur laju melintasi rumah Nek Jah.

"Sekarang ni bulan puasa. Kalau polis nampak orang makan, nanti kena tangkap." Ujar Acik Kutip. "Ye ke?" soalku inginkan kepastian. "Tapi kan kita masih kecik lagi." Aku cuba menimbulkan situasi. "Betul, kita kecik lagi, tapi malulah kalau orang nampak kita tak puasa." Jelas Acik Kutip. "Bang Cik, lepas ni, kalau ada motor atau kereta lalu lagi, kita cepat-cepat menyorok belakang pokok kelapa. Biar tak ada orang nampak." Cadang Acik Kutip. "Ok." Aku setuju.

Selepas habis 2 biji buah koko lagi kami bantai, Acik Kutip pun pulang ke rumahnya. Aku bergegas lari ke rumah nenek sambil mengusap-usap perut yang kepuasan menikmati enaknya makan di siang hari buta di bulan Ramadan. Malam itu, aku berbuka bersama-sama seisi keluarga. Walaupun nenek tahu aku berpuasa sekerat hari saja, beliau tetap melemparkan senyuman manis terhadap cucunya yang hensem itu.

Hari ini, jalan di mana kami membuat aksi sorok menyorok telah tiada. Ia bertukar menjadi semak kebun yang tidak terjaga. Pokok koko yang buahnya menghasilkan isi koko yang sangat manis juga telah luput ditelan zaman. Yang tinggal hanya pokok kelapa yang sudah ingin tumbang. Indahnya zaman kanak-kanak. Boleh puasa yang-yuk, pagi-pagi buka periuk. Hikhik.

17 ulasan:

rienmiel berkata...

salam warx~

perenggan first tu utk mukaddimah ucapan ko sbg jd pengerusi badar kat ames ke...ngeh2

skrg ni, walaupun ko kat negara orang...and xdek pulis nak tangkap ko...jgn cube2 curik makan time bulan pose...
bukak periuk pagi2 xpe...jgn makan je...hehe

neway, selamat berpuasa =)

Tanpa Nama berkata...

wslm..

haha tu ar, angan2 jd pres badar..ye la, dlu jd naqib pun escape usrah..sah2 x dpt jd exco..hikhik

skrg insyaallah x ponteng dah..tahun ni azam puasa penuh..hikhik

slmt puasa gak..

Tanpa Nama berkata...

salam ramadhan warx!!alang alang ko dah buat entry ni..aku ucpkan selamat berpuase la..sorry ek terkasar2 bahasa :)ko kan kawan yg baik huahuahua :P

Tanpa Nama berkata...

heh..sejak bile ko dpt lesen guna nama aiman nih..isk2 slmt berpuasa gak..mintak mahap gak..aku kan selalu guna bahasa2 kasar lg kesat..hikhik

Tanpa Nama berkata...

salam.

warx.selamat berpuasa juga.semoga puasa ko thn ni cukuplah hendaknya bersama terawih2nya.haha

p/s:gmbr tu sprt ku knal.huhu.

Tanpa Nama berkata...

wslm..selamat puasa..tu ar..azam aku nak puasa penuh thn ni moga termakbul..hikhik

Tanpa Nama berkata...

puyooo..sesaaiman?tekezut mak!tkpe wak, akk luluskan..tak perlu lesen..itu sbg bukti hatinya tlh dimilki aiman..huhahuhahuhaaa
comel je citer awk nih wak..sedap eh buah koko tuh?tk pernah seumur hidup akk mkn buah koko..minum koko sudaaa..:p
akk pun ade peristiwa mkn semase berpuasa di bulan Ramadhan kmdn berpura2 masih berpuasa dan dgn selambanye berbuka bersame2 keluarga tercinta..hehe..tp kecik lg, mase tu sek. tadika..br 6thn..hr tu kalo tak silap hr jumaat..menu di tadika adlh ns lemak (sedap tuh!)..mula2 mmg tknak mkn sbb puasa kan..pastu cikgu kot suruh mkn sbb maybe dia kesian tgk akk sorg2 tak mkn w/pun puasa..cikgu ckp, bile blk nanti bgtau dkt mak yg dah mkn kat sek..tp bile balik, akk tak citer pun dgn mama yg akk dh mkn kat sekolah..sbb malu+ego..so akk buat selamba je terus berpuasa sehinggalah berbuka tp dlm hati sgtla rs bersalahnye..akk simpan rahsia tu smpi drjh. brp tk ingt then akk revealed dpn mama..hehe..ingt lg mase tu mama br lps solah..beriya2 akk minta maaf dgn mama..tp elok je mama bls (lbh krg), minta maaf dgn Allah, bkn dgn mama..huhuhu
p/s:peringatan to sarah n aiman, sile jgn tiru mama ok?;)

Tanpa Nama berkata...

alaa, hati aiman dah dimiliki ker..hikhik biasa la tu kak..budak2..tp bagus gak akak ek..ada rasa bersalah tu..dahla baru 6 tahun..sy time 6 tahun, lek je mintak buka puasa dr mama..x tahan..hikhik start darjah 1 kot baru sy betul2 puasa penuh..tp tu pun x cukup 3 hari..

Tanpa Nama berkata...

tgk tu warx...dah lulus kan...jgn jeles ye warx..jawapan kpd teka teki ko yg sgtlah mudah tu (xkc aku teka teki xboleh ke?)..Kuda belang...huahuahua :D gile byk black belt die..ko pun kalah..haw..haw..aku pun ade teka teki utk ko...SAPE YG MENEMUKAN DOMPET KULIT???jawab2 jgn xjawab ..gegeeee

Tanpa Nama berkata...

yang menemukan dompet kulit itu, tolonglah pulangkan kepada tuannya..hikhikhik kurang haja, ko pun baca tekateki kat internet..lol

Tanpa Nama berkata...

ye..hati aiman tlh dimiliki k.cecha..tp akk rase still ade kesonganla sbb awk tau tak lately nih mulut dia asik sebut a.waaaaaaaaaaakkkkk je..esp. today!mase kua ptg td kat dlm kete, tak henti2 dok sebut, "a.wak, a.wak mama.." kat umh pun camtu gak..erkk..hembusan ape yg awk pakai ni wak?

Tanpa Nama berkata...

hahaa..ye ke kak..tu namanya hembusan keikhlasan dan kasih sayang kepada kanak-kanak..cewah..dah nama Shafiq pun maksudnya Yang Penyayang..so, sah2 la abang shafiq ni seorang yang penyayang kepada org sekeliling...hikhik

Tanpa Nama berkata...

ewwwwwwwwww :P..Kak Jaja, sy xble terime ni..Aiman masih ade kekosongan...sedih ni kak...(T_T)

Ct AdAh berkata...

salam..

wah2, teringin mnjadi pres badar jugak kwn aku yg sorang ni..haha..xpe la wak, aku doakan anak ko yg akan menyambung impian ko yg x kesampaian tu..kah3x..

adeh, insaf2..mengutuk ko di bulan ramadhan yg mulia ni..ampun2..hehe..ape pn, slmt berpuasa penuh dan bertarawikh yer..

Salam Ramadhan 1429 H~ =D

Tanpa Nama berkata...

shaiza: hak ela..lek2 sudaa..ko kalah dgn org yg mmg best..so xde ape nak disedihkan..hikhik

odah: mana de impian nak jd pres badar..aku nak jd naqib je dlu...tp lps jd naqib, escape usrah gak..kihkih

Tanpa Nama berkata...

WOOOIII!!!!! ko igt ko best sgt ke??? best xbest ade aku kesah??? main kasaq hang naaa...(kan da tkeluar penang aku)..xble blah..gegeee :D

Tanpa Nama berkata...

hahahahahaha..sile bwk bertendang ye adik2..ops silap, bwk bertenang..di bulan yg mulia ni, tak blh marah2..kene byk bersabar..sabar tu kan separuh drpd iman, kan k.cecha kan?;)
kalo aiman tahu kakak dan abgnye bergaduh krn dia, mesti dia sedih..eh, tak..akk rase dlm usia dia yg baru 2 thn ni, mesti dia tersengih hepi dgn matenye yg bersinar lantas dia bersyukur krn mama dan abahnye menamakan dia aiman yg bermaksud yg bertuah..mmg btl aiman bertuah krn dikelilingi org2 yg penyayang spt abg shafiq dan loving spt k.cecha..alhamdulillah (dah, puas hati sume???agegegeggee)
p/s:pesanan from aiman tu k.cecha:walau ape pun yg terjadi, k.cecha tetap jd insan pertama di Iowa ini yg bertakhta di hatinye..auwwww