Isnin, Februari 16, 2009

Mengais-ngais Sesuap Nasi

Dialog di bawah sering terjadi apabila bertemu kawan yang sudah lama tidak bersua muka. Juga terjadi di dalam perbualan maya.

Member: Apa major ko ha?
Aku: Aerospace maa.
Member: Ko kang dah habis belajar kerja ape ha?
Aku: Entah.

Alahai, dah kena fikir pasal pekerjaan ke? Dari kecil aku tak ada cita-cita yang tetap. Err, senang cakap tak ada cita-cita ar. Masa aku darjah 1, ada sekali tu kena bagitau cikgu apa cita-cita nak jadi bila dah besar. Sebab masa tu cikgu nak isi kad profil murid ke ape entah. Kebetulan cikgu kelas aku adalah merangkap mama aku. Sesuka hati mama aku aje letak doktor, peguam dengan juruterbang. (Yang juruterbang tu ye kot. Aku tak berapa ingat pulak ape yang ke 3.)Masa kecik-kecik dulu mana la tau apa kan. Member-member pun masing-masing nak jadi polis la, bomba la. Paling banyak polis dengan askar. Yang perempuan pulak banyak nak jadi cikgu.

Jadi, apakah cita-cita aku sekarang? Dalam situasi ekonomi dunia sekarang yang kurang stabil dan pergolakan politik Malaysia sehingga diberi nama samaran 'politik tempoyak', apakah masih ada ruang pekerjaan untuk rakyat marhaen macam aku ini? Apakah aku perlu mencari anak-anak perempuan Dato'/Tan Sri untuk mengemis kasih dan harta? Hanya Tuhan Yang Maha Tahu dan Maha Pemberi Rezeki.

6 ulasan:

fanramli berkata...

hahaha.

cita-cita : peguam, jurutera, doktor

ambitous gila waktu kecik². tapi, oklah, pilihan kedua tu, alhamdulillah masih lagi sekarang.

bila nak final ni, asyik fikir pasal kerja ke, encik?

jangan risau. tetapkan niat, belajar kerana mahu ilmu, kerana Dia dan itu tuntutan agama spy hamba-Nya mentadbir hamparan bumi pinjaman ni sebaik mungkin.

insyaAllah, dipermudahkan jalan.

kata genius; mana tau, nnt tak pasal² kena sambar kerja dgn company besar. (amin..)

bumi Tuhan luas. mesti ada peluang dimana-mana, lagi² tentang angkasa. kerja ngan kapal terbang ke.

heh. cakap memang senang, kan?
ah, doa banyak² pada si Pembuka Rezeki.

:)

Tanpa Nama berkata...

haha..genius mende..cgpa pon paras2 nazak..tu ar, tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia? pada kehensemannye..haha

Tanpa Nama berkata...

sarah: mane citer upin aiman ni mama?
mama: kejap, mama nk komen kt abg.wak ni kejap
sarah: oo..kenape?mama suke abg.wak ye?
mama: a'ah..(jwpn tnpa bepikir..dlm kepala tgh pk nk type ape nih)
sarah: oo..sbb abg.wak hensem ye?
aiman: abg.wak ensem..(sbg back-up sore)
mama: (adeh, terus ilang sgl idea yg nk ditulis td)=p

jaw. utk soklan awk yg terakhir tu: tk perlula wak..rezeki ade di mane2..dgn kelulusan yg ade, pasti awk akn dpt keje jugak selagi awk usaha n tk memilih keje..hmm, melainkn niat awk mmg nk tumpang kaya isteri awk n tk kisah bile org ckp, "shafiq ni mmg tktau malu..kawin dgn si tutt tu semate2 sbb dia kaye.." hishhh..jgn malukn keturunan jawa yg terkenal dgn sifat rajinnye dik non!!!!=p

act. mula2 ms akk terbace tajuk entry awk ni akk rase sayu je..ingtkn isiknye psl awk lapa..nasik tk cukup kt umh..hehe..rs beslh plak sbb dh lame tk pgl korg dtg mkn..tp apekan daya, akaqmu ini sdg mabuks kepayangs di kala ini...zazzzzzzz....;)

Tanpa Nama berkata...

haha kak..statement kanak2 adalah statement yg jujur..hikhik insyaalla kak, rezeki mmg ada kat mana2..tp sy jenis memilih rasanya..kalau bole nak keje senang, gaji banyak, dekat ngan umah, etc. haha best gak kalau dapat makan free nih.

Tanpa Nama berkata...

oh kak jaja..mabuks kepayangs yang ituu rupanya..baru ku faham maksudmu..hikhik

Tanpa Nama berkata...

hahaaaaaaaaaaa..sib baik awk dtg singgah smlm dan suamiku memaklumkan..kalo tak, smpi sudah ke'blur'an..=p
do'akn 'kami' ye a.wak ;)