Jumaat, April 24, 2009

Cakap Tak Serupa Bikin


Saya tidak pernah bagus dalam memberi ucapan/syarahan/pidato dan apa-apa sahaja aktiviti yang memerlukan pemprosesan kata-kata di hadapan khalayak ramai mahupun sedikit. Minggu hadapan saya perlu melakukan perkata itu sebanyak dua kali untuk melayakkan diri bergelar graduan.

Ramai yang percaya skil bercakap di hadapan audiens adalah skil yang boleh dipelajari. Yang penting adalah latihan dan pengalaman. Namun setelah berusia 23 tahun dan beberapa kali gagal dalam percubaan terdahulu, saya boleh simpulkan skil itu memang boleh dipelajari tapi sangat sukar diimplimentasi. (Untuk kes saya, "sampai sudah pun kau memang sengal dalam berucap".)

Saya berharap dua tugasan untuk minggu hadapan berjalan dengan kelancaran. Mungkin saya tidak mampu menjadi pemidato sebaik DSAI ataupun Ahmad Shafie Jameran, namun saya berharap agar sekurang-kurangnya saya mampu untuk mengeluarkan kata-kata untuk dua hari itu nanti.

7 ulasan:

hidayah berkata...

insya allah bolehnya... akak dah pernah melalui saat2 itu... dan tahu apa yg warx rasai... so all the best! selamat bergraduat :))

sarahaiman@iowa berkata...

hehehe..wak mmg..kalo ckp merapu, buat lawak n gelak dpn org mmg diala rajenyeee..lol =p

insyaAllah wak..prektis makes perfect..yg penting awk tau ape yg awk nk ckpkan, ade point, lancar n KONFIDEN..kebiasaanye org yg tere public speaking ni bknlah tere sgt berckp tp diorg ni konfiden..so that's wat u need to develop in urself..chewahh..nasihat drpd johan bercerita neg. s'gor nehhh..amik jgn tak amik..wakakakaa

meh pektis dpn akk meh..akn kupastikan kau tidakkan gugup dan bergelar graduan selayaknye...;)

ALL da BEST abg.wak!!!!

warx.hensem berkata...

tq2 kakak2 sume..sy nak present tu xde hal la..sy redah je..takut time Q&A tu la..tp layan sudaa..20 minit je pon..haha

fanramli berkata...

selamat berjaya untuk final week.
u can do it.

ho yeah.
hehe.

warx.hensem berkata...

cik fan, anda mahu jawabkan soalan periksa utk saya? tiada kesungguhan langsung dlm diri..hehe

zulfadli-md berkata...

lohh..gampang aja kalo bicara di khalayak, luw kan pernah perform shoutul gitu lho..nyanyi aja bisa, yah pasti beres ayat2 cinta gitu..ikut aja obama anak didikan indonesia gitu, "Yes, We can!"..haha

warx.hensem berkata...

heh..gile la ko nye bahasa indonesia..dah mengalahkan bambang susilo..kekeke