Khamis, Oktober 28, 2010

Putuskan Saja Pacarmu

Pernahkah anda ke Banting? Kalau kali terakhir anda ke sana adalah 10 tahun dahulu, anda pasti akan terperanjat dengan keadaannya waktu ini. Kenapa? Sebab sudah ada McD, Secret Recipy, Al Ikhsan dan Balai Polis baru. Ya, mungkin itu antara sebabnya. Tapi kewujudan francais tersebut sedikit pun tidak menggusarkan aku. Apatah lagi membangkitkan rasa bangga. Biasa-biasa saja.

Yang membuatkan aku sedikit pelik adalah kepupusan anak jati (Jawa) Banting di Banting. Ke mana mereka menghilang? Kedai-kedai makan dan restoran dikuasai oleh 1. Mamak, 2. Kelantanese, 3. Indon. Sukar sekali mencari kedai makan yang diusahakan oleh orang tempatan. Apakah faktornya? Mandrem kurang kuat? Beruzlah? Atau semua sudah jadi tauke besar?

Bulan Syawal yang lepas aku ke rumah terbuka kenalan abah di Kg. Sijangkang. Setahu aku Sijangkang majoritinya dihuni oleh orang Jawa. Tetapi aku seolah berada di Kota Bharu apabila sampai ke sana. Hampir kesemua tetamu bercakap dalam dialek Kelantan. Biar betik? Adakah orang Kelantan telah melakukan "Belanda" di Sijangkang?

Oh, ini bukan entri provokasi. Bukan juga aku bersikap taksub perkauman. Apatah lagi mengamalkan asabiah. Namun, apakah sudah pupus generasi yang sangat best itu?

"Aku tak mengerti apa yang ku rasa. Rindu yang tak pernah begitu hebatnya. Aku mencintaimu lebih dari yang kau tahu uuuuuu~"


* * * * *

Sebenarnya aku nak tanya kat kamu kamu kamu. Kalau kamu pernah ke Banting, tahukah kamu kedai makan mana yang tak guna jampi-jampi, tak guna jin, tak guna rendaman seluar dalam, dll. Sekarang ni banyak betul cerita keluar yang kedai-kedai makan ni guna mandrem ni, kedai tu guna pelaris tu. Dah aku kembang tekak. Tak boleh dah makan sup ekor, cendol, mee kari, dll. Huhaaua.

4 ulasan:

Ct AdAh berkata...

salam..

weh wak..mcm x correlate je tajuk dan isi post ni..=P

warx.hensem berkata...

haha..aku tak tau nak kasi tajuk ape..huhauhua

jejaka kacak pernah menjadi rakan serumah, berkata...

nate mung. kawe gi banting cari mung de nuh.

warx.hensem berkata...

lek ar abe..cari ambo, ambo xde pitih..