Ahad, Januari 23, 2011

Baiklah

Aku terserempak dengan kebaikan di mana-mana. Tak kurang keburukan. Nisbahnya hampir sama. Namun fitrah manusia pada kebaikan selalu terkalahkan oleh nafsu kepada keburukan. Sebab itu banyak yang berhadapan dengan kemurungan. Sebab, yang positif dikira negatif, tanpa vice versa.

Hampir setahun lalu, kurang lebih jam 0640. Aku meluncuri laluan dua lorong menghala ke arah Kota Diraja negeri Selangor. Kira-kira 200 meter melepasi Petronas Sungai Manggis. Hening pagi disulam desupan dan deruman puluhan kenderaan yang mengoyak ketenteraman penduduk setempat. Menuju hala masing-masing.

Waktu yang sama, aku terlihat magis. Magis yang lahir dari kasih sayang. Seorang datuk, berkain pelikat, berbaju Melayu putih dan berketayap. Di sampingnya seorang anak kecil berseragam sekolah. Mereka berpimpinan tangan, mencuri kesempatan untuk ke seberang jalan. Pengorbanan yang sudah jarang dizahirkan dalam masyarakat zaman ini.

Gambaran itu sangat outstanding dan masih bermain-main di kotak minda. Kebaikanlah yang lahir dari kasih sayang dan tanggungjawab. Kebaikanlah yang perlu diwariskan kepada yang baharu. Kebaikan juga yang kita perlu cari dari segenap entiti di dunia ini.

Tiada ulasan: