Ahad, Januari 30, 2011

Marah ke Ms Evans?

Perjalanan dari Banting ke Bukit Kapar, Klang memang memenatkan. Ditambah dengan keadaan hujan lebat turun tidak berhenti. Malah menyebabkan trafik lebih perlahan dari purata kelajuan biasa. Lebih malang, keupayaan melewati lampu trafik jatuh ke tahap tidak memuaskan. Sudah menjadi kebiasaan, apabila bertembung dengan satu lampu merah, susulan lampu trafik seterusnya pasti merah, merah dan merah.

Jadi kesabaran yang ada hadnya diuji. Maka dengan iman yang senipis kulit bawang, yang selalu berkurang daripada bertambah, kesalahan pasti berlaku. Kesalahan memaki hamun tak kira dia adalah Pak Haji memandu Mercedes, Nenek Cina bawa Charade, Awek Hot bawa Myvi SE ataupun Ane pandu lori balak. Maka semua jenis kejian keluar mengalir bagai air di muara cinta. Oh, banyaknya benda buruk keluar.

Kadang-kadang, terfikir juga kalau makian dan kejian itu jatuh pada diri sendiri. Aku pasti memang banyak kot sebab hari-hari duduk atas jalan. Jadi, di dalam situasi yang lain, perbuatan keji-mengeji patut dihindarkan malah dihapuskan. Sebab orang putih cakap, apa yang kau bagi, itulah yang kau dapat. Kalau bagi madu, barangkali kau dapat balasan jus durian belanda. Sebaliknya kalau kau bagi tahi, silap-silap patah tulang rusuk Cik Bedah oi.

Belajarlah untuk menahan marah. Sebab nabi pun pernah cakap, orang yang kuat itu bukan yang kuat fizikal semata-mata macam Brock Lesner atau Undertaker, tapi orang yang boleh menahan amarahnya. Kamu marah ke kat aku? Marah? Ada aku kisah?

Tiada ulasan: