Ahad, Mac 27, 2011

Gen Y


SPM 2010 adalah yang terbaik dalam masa 4 tahun. Lebih ramai yang cemerlang = Lebih ramai pelajar yang pandai = Lebih terjamin masa depan negara. Itu logik yang seharusnya kita pegang. Tapi benarkah realitinya begitu? Sistem pendidikan di Malaysia sudah mencapai milestone kritikal. Perlu ada penambahbaikan dari pelbagai sudut. Perlu ada kelestarian ilmu sebelum, semasa dan selepas peperiksaan umum. Ke mana halu tujunya anak-anak muda generasi Y ini?

Sistem sekarang berorientasikan peperiksaan. Ini adalah alegasi yang bersandarkan pemerhatian kurang menyeluruh. Tapi ramai yang sependapat. Ini aku mampu jamin. Ibu bapa, guru, masyarakat umum malah pimpinan negara menyandarkan kecemerlangan pelajar sekolah berdasarkan pencapaian peperiksaan. "Kau tak dapat semua A? Kau bodoh. Kau tiada masa depan. Kau sampah di bumi Malaysia." "Kau pelajar terbaik sekolah? Daerah? Negara? Kau dapat semua A+? Kaulah kebanggaan. Kau masa depan negara. Kau bakal menggegar dunia"

Aku rasa sampai masanya ini berubah. Aku mengaku yang aku adalah sebahagian sistem ini. Aku berasa seronok apabila menang. Rasa f**ked up bila kalah. Dan aku tidak menyukai keadaan ini. Aku tidak rasa ilmu itu lekat dalam diri. Boleh bawa aku jauh dalam kehidupan. Aku rasa kosong walaupun orang anggap aku penuh. Aku memandang dunia ini sebagai gelas yang "half empty". Walaupun sebolehnya aku mahu memandangnya sebagai "half full".

Akukah yang salah? Patutkah aku salahkan diri aku yang tidak mampu menggabungjalinkan apa yang aku peroleh dengan tuntutan dunia? Atau patutkah aku salahkan orang sekeliling yang menyandarkan harapan tinggi pada seorang yang sebenarnya tidak berkebolehan? Ataukah perlu aku salahkan saja kucing-kucing liar yang datang mencari makan di rumah nenek aku sebab mereka hidup atas inisiatif survival. Tidak seperti aku yang tenggelam oleh pandangan ghaib orang lain.

Aku bimbang anak-anak kecil tidak lagi suka ke sekolah untuk belajar mempersiap diri untuk kehidupan. Mereka lebih cenderung mengambil jalan pintas. Make it or break it. Biarkan mereka yang pandai dapat straight As. Biarlah aku yang tak mampu ini menjadi liabiliti masyarakat. Biar orang itu melihat sendiri keputusan mereka salah. Sebab aku awal-awal lagi telah dilabel tidak berkualiti. Bebanan masyarakat.

Jangan gadaikan masa depan mereka dengan label yang kita telah tetapkan di awal usia mereka. Biarkan mereka mengekspresi diri menjadi apa yang mereka mahu dalam acuan agama dan budaya yang positif. Mereka lahir sebagai pemenang. Jangan label mereka sebagai bodoh dan hopeless hanya kerana mereka tidak mampu mencapai cemerlang pada halangan pertama.

2 ulasan:

mumet_endase berkata...

ko ni cerita pasal diri sendiri la wak kuikui

warx.hensem berkata...

haha..dah nama pon blog sendiri..