Sabtu, September 24, 2011

Anak Patung Dari China

Pagi itu indah seperti biasa. Jutaan umat memulakan rutin hidup. Ada yang bersemangat waja. Ada yang bersemangat Jawa. Tak kurang yang lemah jiwa.

Sambil menghirup udara kota, aku melangkah. Sama laju dengan yang lain. Sama panjang bukaan langkah. Dalam hati, aku bertempik. Lihatlah dunia, aku di sini. Bersama titik-titik kota yang lain.

Tujahan langkah semakin deras. Sampai satu tanda aras dan aku putuskan untuk kembali ke asal diriku. Lalu datang seorang yang misteri. Menghampiri aku dengan senyuman yang terselindung sejuta andaian. Aku balas senyumannya. Dia semakin galak mendekatiku.

"Mau cari Amoi ka?"

Aku menelan liur. Menggeleng-gelengkan kepala tanda tidak mahu. Langkah aku seterusnya sama laju dengan Usain Bolt.

Tiada ulasan: