Sabtu, Mac 17, 2012

Karma Karma Karma Karma Karma Chameleon

MB masuk ke pejabat aku. Reaksinya kelam-kabut. Begitulah kebiasaannya apabila ditekan kanan, kiri, atas dan bawah oleh BB. Dengan hidung kembang-kuncup menahan marah, dia memaki-hamun semua staf bawahan termasuk aku. Puas melunaskan nafsu amarah, perutnya mula lapar. Apa lagi, biskut lemak jenama ‘M’ sumbangan ikhlas KS setiap bulan selamat jadi habuan.

Sebelum keluar, dia menoleh lagi.

“Ingat, datang jumpa saya di pejabat. Saya mahu bincang pasal kertas cadangan semalam.”

* * * * *

Aku bengang. MB selalu sembang pasal integriti, kerja keras dan disiplin. Pada pandangan matanya, semua orang korup. Semua hidup berpaksikan materi. Perbuatan baik orang lain terhadapnya adalah beragenda. Ada motif buruk. Tapi sedarkah dia yang dirinya tiada beza. Malah lebih buruk dari orang yang dianggapnya hina. Bodohnya MB.

“Baiklah, awak betulkan perenggan terakhir kertas cadangan ini seperti apa yang kita persetujui tadi.”

Aku angguk.

“Hah, awak tahu ke mana AS pergi waktu ini?”

“Tak tahu, MB.”

“Ini yang saya tak suka. Saya percaya yang hidup ini perlu kita jalani dengan jujur dan penuh rasa tanggungjawab. Orang seperti AS memang licik. Jenis orang berperawakan chameleon. Lebih bahaya dari musang berjanggut.”

Aku angguk lebih lagi.

“Awak tahu apa rahsia jaya?”

Kali ini aku geleng.

“Saya mahu kongsi satu ilmu. Moga-moga ia manfaat.”

Mata dia bulat, bersinar dan bercahaya. Dia semakin galak. Diambilnya kertas conteng, dilukisnya segi empat tepat dan bulatan besar diluarnya.

“Cuba teka apakah yang saya lukis ini?”

Aku angkat bahu.

“Ini syiling Cina. Duit. Saya sebagai orang yang positif, percaya yang hidup kita perlu seperti syiling ini. Fleksibel di luarnya, tapi kukuh dalamannya. Boleh sesuai diri namun tetap teguh dengan prinsip. Barulah kita berjaya dalam hidup.”

Aku tertarik. Tapi aku masih benci MB.

“Awak boleh keluar.”

“#@%&$ MB. Buang masa aku.”

Aku bisik sendiri.

Transformasi? Reformasi? Basi.

Tiada ulasan: