Isnin, Julai 23, 2012

Hentian Pit

Kedatangan bulan mulia ini adalah sebagai satu semakan realiti untuk aku serta umat Islam lain secara umum. Usai Ramadan yang lalu, telah 11 bulan kita lewati. Dalam tempoh yang panjang itu, adakah benih yang kita semai berjaya dituai ataupun lenyap oleh sebab tiadanya usaha susulan untuk menyiram dan membaja hingga ia subur meranum. Syukur kita ditemukan semula dengan Ramadan kali ini. Peluang menyemai benih baharu. Ruang untuk meningkatkan amal, menunduk nafsu dan mengkrabkan diri dengan pencipta juga sesama manusia.

Alhamdulillah. Tanah tumpah darah ini masih sejahtera dan damai. Masih ramah terhadap penghuninya lalu membenarkan syiar dan syariat tumbuh segar menyirami isi alam. Masih berbau harum manis udara Ramadan seperti tahun-tahun sebelumnya. Tapi kawan, ingatlah, di belahan dunia yang lain, saudara-saudara kita tidak dapat mengecap nikmat seperti yang kita ada. Ramadan mereka tidak seaman ini. Tidak sesenang ini.

Mereka dizalimi kuffar. Mereka ditindas, takut, lapar, sakit, susah. Mereka dihidang kekejaman, kepul asap api rumah yang terbakar dan bau hanyir darah sendiri. Mereka diperdengar dentum peluru, raungan yang perit dan derai tangis yang syahdu. Mereka lihat syaitan di tengah-tengah suci Ramadan. Mereka tak mampu kerana kuasa tidak di tangan mereka. Mereka tiada apa-apa melainkan Tuhan dan kita. Kesengsaraan mereka terhijab daripada pengetahuan dunia oleh media yang termanipulasi oleh autokrasi.

Dan mereka (perajurit Arakan) adalah tanggungjawab siapa?  


Tiada ulasan: