Khamis, September 27, 2012

Bilik Kecil Di Hujung Bangunan Usang

Aku ini letak duduknya di mana?

Reaksi dan respon terhadap sesuatu isu yang timbul selalunya berlaku spontan, tergesa-gesa dan instinktif. Boleh jadi rentetan panasnya sesuatu isu menjadikan penerima berita cepat melatah, emosi, diserbu amarah malah rasa tercabar untuk membangkang/menyokong. Maka timbullah segala tohmah, fitnah, teori-teori konspirasi, elaborasi/manipulasi fakta juga putar-belit kronologi cerita.

Mengapa? Kerana tindakan tidak dirancang. Perbuatan tanpa fikir. Tiada lapang dada dalam menerima berita. Bias atas kapasiti tuli dan buta terhadap pihak yang disokong sama ada disebabkan mempunyai pertalian darah/kepentingan peribadi/satu ideologi dan sebagainya. Sumber hujah bukan lagi berdasarkan dalil naqli dan aqli yang boleh diterimapakai semua. Tetapi bersumberkan pesongan, cedokan sebahagian intipati cerita yang akhirnya lari dari matlamat asal mencari titik persamaan.

Kemudian datang pihak yang mengaku mereka neutral. Pasifis. Tapi tidak mereka akui duduk berdiri atas pagar. Mereka canangkan bahawa dunia sudah kucar-kacir. Si Fulan A semakin Firaun. Si Fulan B pun tidak kurang Firaunnya. Tiada satu pun yang benar-benar benar. Semua berkepentingan. Semua adalah spekulator. Semua bobrok. Semua Soros. Kecewa dengan dunia, mereka hanya perhati. Peduli tapi biarlah ia pulih sendiri. Luncai kan akhirnya terjun dengan labu-labunya.

Sudahlah. Rujuklah. Sumbernya luas. Dari kutub utara ke selatan. Dari jihat timur ke barat. Ambillah apa-apa yang baik darinya. Yang baik dan yang fasad, kedua-duanya jelas. Adapun apa-apa yang dikelabui ambiguiti, carilah pencerahannya.


Tiada ulasan: