Ahad, Januari 26, 2014

Hodoh

Walah.

Lewat hujung minggu dan senggang masa yang ada, kadang diisi dengan menonton peti audio visual. Dan setiap kali iklan bio-diversiti yang bersangkut paut dengan Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar itu dipertonton, aku jadi muak (baca: iritasi). Mengapa, ia sangat monotonos, tidak menarik malah kelihatan tidak dibiaya untuk mempromosi warisan semulajadi negara.Apakah ada sangkut-paut oleh ketirisan wang yang menjadikan kualiti iklan tersebut harus dikompromi?

Dan ciptaan Tuhan itu, walau apa jua bentuk, warna dan keunikan, masing-masing punya fungsi dan kelebihan yang pelbagai dan beraneka. Maka tidaklah patut dilabel hodoh pada paras yang kelihatan jelik pada pandangan mata kasar kita.Sungguh, aku tertarik akan kemajmukan spesis fauna yang mendiami belantara, samudera dan ruang antara keduanya. Mengetahui tentang kewujudan mereka moga-moga menambah rasa bertuhan kita pada Pencipta.

Senang. Rujuklah jurnal alam. Berjalanlah. Melihatlah. Tafsirlah dengan dada yang lapang.

Edisi Pancawarna bertanggal hari ini 26 Januari sesungguhnya membuka mata. Aku berkenalan dengan mereka. Axolotl yang kulihat comel sekali. Leafy Sea Dragon yang lucu. Ayer-ayer yang tiada perasaan. Philippines Tarsier yang innocent. Anglerfish yang garang mengerikan. Blobfish bermuka kasihan. Happy Faced Spider yang menggembirakan. Ikan Keli Pemakan Kayu yang mundane. Glass Frog berbadan lutsinar. Dan yang terakhir namun bukan yang paling kurang Cantor yang gedebab.





Katakan "Hai!"


Tiada ulasan: