Khamis, Februari 06, 2014

Padam


Dipadamkan dari sejarah.

Ketika aku membaca novel bernuansa sejarah nukilah Faisal Tehrani berjudul Nama Beta Sultan Alaudin, aku terpukau. Alangkah sejarah itu jauh lebih menarik daripada yang telah disusunatur dalam buku teks yang digunakan di sekolah. Alangkah patriotisme dan jatidiri beralaskan Islam dan adat yang melengkapkan kesyumulan agama dapat dipupuk seawal usia.

Saat itu, aku terfikir, mengapa tiada tokoh sejarah yang diangkat para sejarawan mempunyai luhur pekerti dan keperibadian yang unggul seperti ini? Mengapa yang ditonjolkan hanya pada pencapaian materi, kemegahan bangsawan, semangat melawan yang tinggi, kebencian pada penjajah dan pengkhianatan tersembunyi. Tanpa ada unsur-unsur spiritual yang membangunkan akhlak dan semangat melakukan kebaikan seisi mayapada.

Lebih malang, ada sisi sejarah lain yang sengaja disembunyikan dan dihilangkan dari pengetahuan dunia dan generasi akan datang demi kepentingan pihak dan individu tertentu. Alangkah, di mana mahu kita rujuk akan kebenaran sejarah? “Half of writing history is hiding the truth.” Joss Whedon. 

Dan selebihnya adalah sejarah.

Tiada ulasan: