Sabtu, Februari 05, 2011

Serombong Kapal


Pagi tadi aku baca surat khabar. Ala, apa lagi kalau bukan akhbar pro-kerajaan tu. Bukan kerajaan negeri, tapi kerajaan persekutuan. Memang media massa di Malayia masih tak bebas. Sebab sebahagian besar liputan berita selain keputusan nombor ekor adalah bias. Bermotifkan politik secara sedar atau separa sedar meskipun tidak sedar langsung. (Err, benda ni tak akan jadi kes polis kan?)

Aku terbaca artikel pasal tak nak merokok. Aku tertarik dengan gambar-gambar kempen untuk berhenti merokok. Menarik, kreatif dan berdaya saing. Kandungan artikel pula, hmm, biasa-biasa saja sebab intinya sama. Orang ramai dah tahu bahaya merokok. Dalam khutbah Jumaat pun dah cakap hukum merokok itu haram. Iklan di TV pun dah bagitahu keburukan merokok secara meluas. Sampai ada iklan "Don't Break My Heart" lagi.

Pernah merokok? Err, aku tak tahu sama ada nak bangga atau tidak. Tapi aku tak pernah rasa la keenakan menghisap dan menghembus asap rokok. Tapi masa umur 4 atau 5 tahun, aku pernah merasa rokok. Rokok atuk aku yang dia tinggalkan kat tepi tingkap. Mak ai, pahit gila beb. Aku hisap tanpa nyalaan api. Jadi terasa begitu 'kaw' rasa tembakau bercampur cengkih dan kertas rokok. Lepas itu, aku pun katakan Tak Nak pada rokok.

Tapi betul ke susah nak berhenti? Bukan apa, duit beli rokok tu kan ke boleh belanje aku makan burger tiap-tiap hari. Memang aku doakan kebahagiaan kat korang la kalau korang berhenti rokok dan mula mengenyangkan aku. Kan bagus macam itu. Tak la korang dapat carutan aku setiap kali aku terhidu asap rokok di tempat awam. Walaupun yang hembus asap tu apek bawak lori babi yang tengah berhenti beli laksa penang tepi jalan.

Tiada ulasan: