Selasa, Mei 24, 2011

Dari Kawan-kawan Yang Kita Suka

Dewan besar itu penuh dengan kerusi meja yang disusun atur dengan rapi. Usai doa dan laungan rabitah hati, para pejuang masuk ke medan tempur dengan semangat berkobar-kobar walaupun ada sedikit gerun. Para invigilator dengan tenang memerhati dan memantau keadaan.

Sampai waktu nombor giliran dan kad pengenalan disemak, aku angkat tangan. "Cikgu, nombor IC saya dengan yang ada dalam slip kebenaran tak sama. IC saya hilang beberapa bulan lepas. Sistem di JPN tak dapat kenalpasti nombor yang lama, maka saya diberi nombor IC baru.4 nombor terakhir tersebut yang bertukar."

Beliau tersenyum. "Baik, saya akan pantau. Kamu boleh terus menduduki peperiksaan dengan tenang. Selamat maju jaya."

Nombor giliran ke 42. Duduk di belakang Mohd Nurul Imran Koyube. Sekali sekala kepala teleng ke kanan mengusha muslimat. Sesetengahnya menjawab dengan khusyuk. Selebihnya mengerutkan dahi dan menggaru-garu kepala. Patah balik 30 darjah ke kiri dan aku ternampak kertas jawapan calon yang duduk arah timur laut. Jawapan kami sama. Hehe.

Dongak sedikit, ketua pengawas peperiksaan sedang memastikan urusan peperiksaan berjalan lancar. Pengawas-pengawas peperiksan yang lain ke hulu ke hilir menjalankan tugas invigilasi. Masa hampir tamat. Makin suntuk.

Selebihnya adalah sejarah.

Tiada ulasan: