Ahad, Mei 22, 2011

Istifadah

Nampaknya aku perlu belajar katakan tidak.

Orang Malaysia memang pemurah. Trait ini punya kelemahan. Dan kelemahan itu jadi senjata paling ampuh pihak-pihak yang suka mengambil kesempatan.

Lihat sahaja di pasar-pasar minggu, di sekitar kawasan bank, di stesyen-stesyen minyak hatta di kaki-kaki lima. Peraih derma, peminta sedekah, penggiat sindiket, kaki 'pow', penjual barangan/makanan ringan, pencari downline sentiasa berlegar-legar mencari 'mangsa'.

Aku sehabis baik akan mencari jalan untuk mengelak dari terserempak dengan mereka. Bukan sebab aku benci. Well, ada sedikit tidak senang dengan aktiviti ini. Tapi tidaklah sampai tahap benci. Tapi sebab aku susah mencari akal untuk mengelak dari menghulurkan wang kepada mereka.

Aku akan selalu tewas. Dengan helah dan cara yang sama. Lebih suka beralah dan beri sahaja. Tanpa banyak soal. Tanpa banyak bicara.

Mereka beredar dengan senyuman. Sebahagian mungkin bersyukur dan mendoakan. Sebahagian lagi mungkin mentertawa. Bodohnya mamat ni. Senang betul kena tipu. Dan aku beredar dengan meyakinkan hati, benda yang aku buat adalah betul. Membantu orang yang perlu. Tapi ada sudut hati yang mempersoal keikhlasan pemberian itu dan keikhlasan mereka yang meminta.

Ke manakah destinasi akhir sumbangan yang aku beri? Kepada anak-anak yatim, surau/masjid/maahad tahfiz, golongan kurang upaya? Atau kepada sindiket yang menjalankan kegiatan tidak sihat? Yang jadi lebih kaya daripada sebahagian besar penderma bodoh yang begitu senang menghulur.

Tiada ulasan: