Jumaat, Mei 06, 2011

Munawarah Silam

Perjalanan dari Banting ke SMK Bagan Terap, Sabak Bernam boleh dikatakan agak panjang. Perlu merentas 3 daerah sebelum sampai ke sekolah lama abah. Keadaan jalan telah bertambah baik selepas dinaiktaraf berbanding keadaannya hampir sepuluh tahun yang lalu. Dalam perjalanan yang mengimbau nostalgia itu, aku melewati beberapa kawasan yang dahulunya sinonim dalam hidup aku. Pekan Kapar, Jeram, Kuala Selangor, Tanjung Karang dan Sekinchan (to name but a few).

Paling nostalgik pastinya kawasan Pasir Penambang yang menempatkan SMKA Kuala Selangor. Tempat aku belajar berdikari. Menimba ilmu, menempa pengalaman dan menghabiskan sisa-sisa kanak-kanak dalam menginjak usia remaja. Di sana aku pernah jatuh dan dijatuhkan. Dipuji dan dipuja (ini perasan sendiri je). Menjadi berani dalam takut (usaha membendung iblis dan syaitan dari menguasai asrama). Dan mengenal jati diri sebagai anak Banting sejati. (Ajud, Lute, Man & Emi - bila nak mini reunion do?)

Aku cuba ubah ayat di perenggan sebelum ini kepada ayat yang lebih mudah seperti yang berikut:

Dorm 76 (dorm aku la tu) selalu menang dorm terbersih dan terceria.
Walaupun selalu terselamat daripada kena 'up', tapi 1 malam tu aku kena jugak 2 das pelempang.
Aku masih tak boleh blah dengan group 'Ghostbuster' yang berlari-lari keliling asrama main tembak-tembak.
Orang lain tengah study kat bilik prep, ada pulak malaun yang tengah stimkan kucing.
Norita, pulangkan duit 5 ringgit aku do.
Ajib, maggi asam laksa kembang yang ko buat dalam baldi tu sampai sekarang terngiang-ngiang dalam fikiran. Muahaha

Banyak lagi kot dan tak tertulis kenangan pahit manis. Oit Pie, roti lilit yang buat masa berkhemah kat padang tu sedap gak do.

Dah, dah.

Kuala Selangor & Tanjung Karang masih lagi jem. Macam dulu gak.

Tiada ulasan: