Ahad, Ogos 07, 2011

Tidak Dibina Dalam Satu Hari

Hidup bergelandangan. Mereka berbantalkan lengan, bertilamkan bumi dan berbumbungkan langit. Tuntutan hidup di kota metropolitan yang bertuhankan wang ringgit menyebabkan mereka kalis dingin dan panas. Tubuh mereka kebal dari gigitan serangga malam. Mereka insan terbuang di tanah tumpah darah mereka sendiri. Mereka tiada pilihan kerana mereka insan terbuang. Tersisihkan oleh darah daging sendiri dan tiada hala untuk dituju. Lalu ihsan masyarakat keliling ditagih walau sedikit. Walau setitik.

Di bulan mulia ini, nasib mereka masih sama. Masih di jalanan. Masih berteman lorong gelap dan kadbod. Mujur masjid-masjid sekitar menjamu siapapun dengan juadah berbuka dari tangan insan-insan pemurah. Lalu bila malam menyua muka, mereka kembali menghitung takdir dan waktu. Di kejauhan malam, mungkin hanya satu doa mereka, moga Tuhan masih kurniakan mereka harapan. Hanya dengan harapan mereka bertahan sampai saat ini.

Singgah Sahur, Ahad, 7 Ogos 2011 (7 Ramadan 1432H), 5.02 Petang. OMG, Nurul Syuhada & Azizah Ariffin look hot!! <3 <3 <3

* Suatu waktu dahulu, di kota metropolitan beribu-ribu batu jauhnya dari sini. Yang terpisahkan oleh Lautan Hindi dan deretan banjaran, gelandangan Kota Rom berlindung diri dari kedinginan malam musim sejuk yang sangat menggigit. Stesen Keretapi Termini itu sunyi hanya ditemani desahan lemah insan-insan yang senasibnya. Untuk satu malam itu, gelandangan tersebut menyelami erti sebenar nikmat Tuhan. Nikmat yang jarang dirinya dan manusia-manusia lain syukuri. Rumah Manis Rumah.

Tiada ulasan: