Ahad, Januari 15, 2012

Nur Fazura Mk II

Mereka mengutarakan segala macam jargon untuk kelihatan terpelajar. Untuk membuktikan mereka pakar. Untuk menunjukkan mereka ahli. Untuk bermegah pada dunia yang mereka sekurang-kurangnya lebih baik dari subjek yang menerima kata-kata mereka. Sebagai balasan, mereka mahu puja-puji, pangkat dan daulat yang mereka kira layak untuk taraf kata-kata yang keluar. Setidak-tidaknya mengikut standard mereka.

Mereka tidak sedar. Mereka tidak pernah mahu mengakui. Apabila jargon yang mereka gunakan itu dipermudah untuk kefahaman orang yang 'jahil', maka izzah dan hormat masyarakat adalah lebih tinggi kepada mereka. Mereka jadi golongan yang dekat dan mesra. Mereka mendapat kepercayaan dan satu pangkah ekstra. Mereka tidak pernah dan tidak akan sedar.

Aku duduk di sini. Di bawah putaran kipas angin uzur. Tidak berbaju dan kepanasan. Di luar sana, tiada angin yang berhembus. Malam nampak muram. Bulan bersembunyi di balik awan. Bintang-bintang jauh tak menampakkan kerdip sinar yang kadang terang kadang berbalam. Aku merengkel. Lantas aku mengutuk diri yang tersangkut dengan istilah-istilah akademika yang memusingkan.

Aku putuskan yang malam ini adalah malam terakhir. Malam penutup buat Noor Neelofa dari terus-terusan menghantui gelap malamku. Selamat Datang, Izara Aishah!

Tiada ulasan: