Rabu, Januari 04, 2012

Kerdip Lampu Merah dan Bunyi Siren

Lagi sajian mata bernuansa religi. Magis Buya Hamka diterjemah ke skrin perak. Kamu tidak perlu jadi seorang prodigi untuk memahami keindahan. Kamu hanya perlu gabungjalin rasa yang bersifat alami, akal yang sihat berfungsi dan intelektualisme yang waqi'e. Bersatunya elemen-elemen ini dan kamu akan dapati diri menikmati dunia dari sisi pandang yang beda.

Manusia sifatnya alpa. Bila di puncak jaya, kuasa dan darjat yang dipunya sering membutakan hati dan fikiran. Mengelabui pertimbangan. Memendungkan lalu menghadirkan taufan. Maka terjadinya korupsi atas bawah yang leluasa.

Manusia sifatnya leka. Bila dianugerah pintar akal, licik tipudaya yang maharajalela. Ammarahbissu' mengatasi mutmainnah. Seharusnya ilmulyaqin memedomankan hidup. Namun sebaliknya tunggang-langgang dihambat nafsu yang mengekang.

Manusia mudah lupa. Aku lupa. Kamu lupa. Mereka lupa. Lekas. Ayuh. Kita cari almuzakkir yang tegas memimpin. Kembalikan diri ke jalan yang mustakim. Yang menjadi tempat tinggal bagi mereka yang mendapat nikmat. Yang terpelihara dan dipelihara. Mari, aku gesa diri sendiri untuk memulihara.

Tiada ulasan: