Isnin, Januari 23, 2012

Dibawa Berlari Ke Jalanan Sepi

Logik mampu membawa anda dari titik A ke titik B. Imaginasi malah mampu membawa anda ke mana-mana.

Pada saat paling tak terjangkakan, kau akan ketemu sesuatu yang pelik tapi menyenangkan. Kebesaran Allah itu dapat dilihat di mana-mana. Pada keindahan ciptaan agungNya, pada marabahaya ujianNya, pada keajaiban aturanNya, pada apa sahaja ketentuanNya. Hanya sahaja hati yang hitam, keras dan membusuk ini yang senantiasa mencari jalan menjauhi hakikat keberadaanNya.

Siapalah aku dan kamu yang kecil dan hina ini untuk memperlekeh lalu mempersoal kekuasaanNya. Sedang pengetahuan Allah itu tak terbanding, tak terjangkau. Umpama satu titisan air dari jarum yang diangkat dari rendaman kau nisbahkan dengan air lautan yang luas saujana mata memandang.

Resmi manusia. Nafsu keinginan itu hanya bertambah dan bertambah. Hingga dikatakan jika hamba Allah itu dikurniai ia dua buah gunung emas, maka takkan pernah berasa cukup. Malahan hamba Allah itu akan meminta pula gunung emas ketiga. Tiadalah berhenti ia meminta kecuali mati.

Pertemuan yang sekali itu, cukup untuk buat aku rasa gembira. Katalah apa sahaja. Jatuhkanlah hukuman apa pun. Tapi selagi manusia itu lahirnya masih mengimani Allah, masih bersaksi setia menyerah diri padaNya, masih melakukan amal-amal yang menzahirkan dia itu Islam layaknya, maka kita harus meladeninya selaku Muslim. Jaga adab dan tertibnya selaku muslim jua.

Entah apa yang bakal menanti sepanjang kaki langit.

Tiada ulasan: