Khamis, April 12, 2012

Semenjak Aeon

Beberapa hari yang lepas, aku terbaca satu posting yang menarik di Facebook.

* * * * *

Jika gaji kita RM 5000 tetapi kita kerja kuat seperti gaji RM 20000, Allah SWT akan berikan beza RM 15000 itu samada dalam bentuk duit, anak soleh, hidup bahagia dan lain-lain.

Jika gaji kita RM 5000 tapi kita kerja malas macam gaji RM 2000, beza RM 3000 itu Allah akan tarik samada dalam bentuk kecurian, kesusahan, anak nakal dan seumpamanya.

-Prof Dr Muhaya-

* * * * *

Aku jadi terfikir. Selama ini, ramai orang yang sering mengeluh gaji tidak dinaikkan. Gaji sekarang tidak mencukupi. Tolak duit makan, minyak kereta, ansuran kereta, sewa rumah, tol, bil air, elektrik, telefon, internet, barang dapur, et cetera. Sudahnya jangankan mahu menyimpan, yang dibelanja lebih banyak dari yang diterima.

Lalu keluh-kesah terdengar lebih panjang. Lebih lama. Macam mana mahu beli rumah? Bagaimana mahu kumpul duit untuk kahwin? Sesekali mendongak ke atas, ramai sungguh yang hidup mewah. Banyak duit mereka. Senang dan bahagia hidup. Mahu pakai barang berjenama? Sebut sahaja. Mahu makan yang mewah-mewah? Tidak jadi hal.

Aku panjangkan lagi fikiran. Benar, lahirnya memang mereka yang bergaji besar kelihatan senang. Tapi mana ada manusia yang tidak mendepani masalah. Masalah mereka yang bergaji besar mungkin lebih banyak. Ujiannya pun lebih hebat. Mungkin usaha mereka untuk mendapatkan rezeki berlipat ganda payahnya.

Masih berasa tidak adil? Ada yang kaya dan bergaji besar tapi usahanya sedikit? Kerjanya menipu, mengular, mengipas, mengelat, goyang kaki, mengarah sini-sana dan pandai bercakap semata? Jangan risau. Buatlah kerja kita dengan ikhlas, bersungguh-sungguh, berdaya-saing, seoptima mungkin. Bukan untuk siapa-siapa. Tapi untuk diri sendiri.

Nilaian Allah, pemberian rezeki, habuan duniawi dan ukhrawi, semuanya punya rahsia. Apabila rahsia itu terhijab, kemanisan bagi yang ikhlas dan rajin akan dapat dirasa. Sehingga sampai saat itu, sabar adalah secantik-cantik sifat. Allah melihat. Allah mendengar. Allah berkuasa.

Kawan, usaha keras bukan sekadar pada kerjaya, pada mata pencarian. Malah rangkumkan sekali dalam segenap aspek kehidupan. Bersungguh-sungguh dalam mencari ilmu, dalam beribadah, dalam menyebar cinta sesama insan, dalam melakukan hobi dan kegemaran yang baik, dalam menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga, rakan dan saudara. Dalam apa sahaja. Pasti akan ada ganjarannya. Kalau bukan di dunia, yakin dan percaya pada adanya hari pembalasan.

Seorang kawan pernah beritahu ini pada aku. "Rezeki manusia berbeza-beza. Ada orang rezeki murah masa belajar. Selalu cemerlang. Ada orang rezeki murah masa bekerja. Senang naik pangkat. Ada orang rezeki murah dalam hidup. Ada pula rezekinya tak kunjung tiba tapi menantinya ganjaran yang baik waktu mati dan kala bertemu Tuhan."

Waktu itu umur kami dalam lingkungan belasan tahun. Ada antara kawan kami yang sedikit tertinggal dalam pelajaran walhal mereka inilah yang paling gagah mengulangkaji. Pelbagai cara digunapakai dan aneka wadah ditunjuk ajar. Tak kira sesama pelajar mahupun dari guru-guru. Mereka tetap di kelompok belakang. Namun hari ini, hidup mereka mungkin lebih baik berbanding kebanyakan orang.

Ah, sudah cukup berusahakah aku dalam hidup? Orang yang tidak punya talenta seperti aku hanya tahu memberikan yang habis baik dalam perkara asas. Perkara yang semua orang tahu lakukan tapi kurang mahu berusaha menyempurnakan. Memang 90 peratus rahsia kejayaan datang dari sikap. Kalau sikap seseorang itu positif, maka dia pasti akan berjaya.

Tiada ulasan: