Rabu, April 18, 2012

Buku Merah Jangan Lupa Bawa

Kisah saya adalah kisah benar bahawa saya telah susah selama 2 tahun yang lepas sehingga berhutang banyak tetapi saya tidak pernah menyerah untuk cuba mengatasi masalah saya, sehingga saya berjodoh dapatkan bantuan dan nasihat dari Tok Guru, walaupun waktu untuk dapatkan nasib nombor saya agak susah tetapi saya tidak pernah menyerah, kemudian saya telah berjaya dapatkan kekayaan saya di M*gn*m*D dengan 1st Prize sebanyak RM560,000, sekarang saya percaya nasib dapat diubah jika kita ikhlas dan berusaha, saya harap seterusnya Tok Guru dapat membantu dan nasihat orang ramai waktu kesusahan. saya juga ikhlas dan jujur untuk derma sebanyak Rm60,000 untuk Wat Temple dan rumah anak yatim.

Saya Johnny dengan hati ikhlas terima kasih atas jasa Tok Guru.

* * * * *

Kepingan brosur yang memuatkan testimoni di atas berada dalam peti surat rumah. Saat membacanya buat pertama kali, aku gelak kecil. Penggunaan Bahasa Melayu yang tidak mencapai tahap memuaskan ditambah dengan kisah yang 'Too good to be true' berjaya menggeletek. Sampai detik aku menaip entri ini, aku masih tidak dapat menangkap fokus utama iklan ini. Sama ada mahu mempromosi judi, meminta derma untuk penubuhan tokong, menyebar dakyah, motivasi bagi mereka yang dirundung susah atau kesemua sekali.

Semua dalam satu. Gambar aktiviti keagamaan berlatar belakangkan binaan agama yang agam, gambar pemberi testimoni tersenyum berdamping dengan 'Tok Guru'nya, gambar tiket judi dan resit kemenangan, semuanya ada. Ah, lesen kreatif kadang-kadang disalah pakai untuk tujuan yang menguntungkan setengah pihak, merugikan setengah yang lain serta memberi impak buruk kepada lingkungan.

Lebih menyedihkan, apabila kita menoleh ke kedai judi, pasti ada sosok Melayu Islam yang tanpa segan silu beratur membeli tiket percuma ke neraka. Telahpun berakar umbi ketagihan tahi judi ini dalam masyarakat. Malah P. Ramlee telah secara konsisten memberi kritikan sosial yang sinikal melalui karya-karya beliau. Orang kita hanya ketawa berdekah-dekah tanpa berfikir dan beriktibar.

Maka aku tidak salahkan tauke-tauke kedai judi kalau mereka orang paling payah percaya dengan syiar Islam. Orang Islam sendiri tidak menunjukkan perihal yang baik. Tiada lagi dakwah bilhal yang suatu ketika cukup efektif mempengaruhi hati manusia untuk berubah dari gelap ke terang, dari buruk ke baik.

Cekur cekur ah
Cekur cekur ih
Ekor ekor ah
Ekor ekor ih
Ah ah ah ah
Ih ih ih ih
Hilang gigi tinggal gusi

Tiada ulasan: