Selasa, Jun 19, 2012

Hati Yang Deg..Deg..Kan

Tuhan,
Hari ini, saat ini, hambaMu berlegar di lingkungan alpa dan lupa. Amat selalu menagih belas ihsan dan simpati sesama manusia. Sangat kerap bergantung harap pada yang sementara. Seolah-olah pergantungan itu, pengharapan itu akan menghadirkan impak dan natijah indah yang berkekalan. Hkikatnya tidak. Ia laksana fatamorgana yang dari jauh tampak gah dan mengkhayalkan. Namun ia hilang lesap entah ke mana tatkala hampirnya kita pada kebenaran hakiki.

Tuhan,
Hati hambaMu ini sering berbolak-balik. Sering pontang-panting ke arah lalai dan maksiat. Namun kerap jua Kau simpangkan ke jalan hidayah membersih lumpur noda. Kau hadirkan segenap bukti dan saksi kebesaranMu. Kau kurniakan segala hikmah dan kebijaksanaan agar insan seperti aku mahu berfikir. Tentang keberadaanMu, tentang kemaharajaanMu. Namun berfikir aku jarang sekali. Mujur ampunanMu maha luas.

Tuhan,
Dalam lemah-longlai larianku menujuMu, teguhkanlah azam. Agar kudrat masih mampu menanggung jasad yang menua sampai ke destinasinya. Hadirkanlah teman, kawan dan rakan yang mahu menumpangkan bahu tempat berpaut. Yang walau jarang sekali di sisi, namun doanya tidak bertepi. Yang mampu membawa senyum dan tangis sesekali. Yang Kau reda dan rahmati.

Tuhan,
Aku memang sentiasa mahu kelihatan kuat di hadapan manusia. Di pandangan abah mama dan adik-adik. Pada anggapan sahabat dan mereka yang mengenali. Bukan kerana ego dan tinggi diri. Bukan kerana darjat aku lebih tinggi. Bukan kerana mahu mereka rasa iri. Aku hanya ingin mereka senang hati. Biar tumpuan mereka kepada yang lebih memerlukan. Supaya mereka fikir aku aman dan sentiasa nyaman .

Tuhan,
Saat susah dan saat aku menemukan kesukaran, aku sentiada dambakan kasihMu. Saat senang, aku lupa. Aku abaikan tanggungjawab dan kewajiban. Dosa jadi setinggi gunung. Tapi Kau tak pernah berhenti menghulurkan, menawarkan cintaMu. Malah pengampunanMu melangit luas. Tiada sempadan. Kau berikan tanpa syarat.

Tuhan,
Berikan aku kekuatan yang mampu mengubah duri jadi mawar, mengubah cuka jadi anggur, mengubah malang jadi untung, mengubah sedih jadi riang, mengubah sakit jadi sihat, mengubah kikir jadi dermawan, mengubah kandang jadi taman, mengubah penjara jadi istana, mengubah amarah jadi ramah, mengubah musibah jadi muhibbah. Beri aku cintaMu.

* Suatu hari nanti, saat aku kembali menatap dan menyeluruhi bingkisan hati yang ini, aku pasti malu pada keteranganku sendiri. Kerana selancar sehebat mana jari-jemari menari menghadirkan kata-kata, di akhirnya perlakuan harus selari dengannya. Aku titipkan doa untuk diri sendiri dan manusia yang mencintai agar nanti, tiada yang terhindar dari kasih Ilahi. Suatu hari nanti.



Tiada ulasan: