Rabu, Jun 13, 2012

False 9

Kekasih,

Kita adalah dua kelip-kelip terakhir di dunia. Dan hasratku hanyalah untukmu percaya, aku dan kamu.

* * * * *

Sri Rahayu tak menghampakan. Bimasakti, gugusan bintang, kelip-kelip, aktivis alam sekitar dan Kuala Selangor. Subjek yang jauh dari pengetahuan telah dapat dirapatkan oleh keintiman latar tempat. Pertembungan dan asimilasi budaya yang diketengahkan, walaupun wujud konflik namun pengakhiran yang membawa harmonis. Aku umpama sirih yang dibawa pulang ke gagang. Langit malam gelap di Kuala Selangor hampir musnah oleh cemar cahaya. Langit malam yang sama pernah menjadi saksi permastautinan aku dan kawan-kawan. Menguliti ilmu, membina hala tuju hidup, mengenal jati diri dan mencari identiti kendiri. Diteman bintang-bintang dengan kerlip yang rawak tapi dalam susunan seragam. Menurut fitrah. Dalam masa yang sama mengajak manusia mengenal isi dunia dan Penciptanya secara harfiah mahupun figuratif. Sesekali datang sang kunang-kunang dengan kerdip cahayanya yang indah dan tiada tanda ancaman. Lalu tidur kami pun nyenyak diteman mimpi-mimpi bahagia. Mimpi-mimpi yang menari untuk masa hadapan yang kami sendiri tidak pasti. Aku yakin, kemajuan, peradaban dan pembangunan materi perlu bergerak seiring dengan tuntutan alami. Kerana manusia dipertanggungjawabkan dan bertanggungjawab memakmurkan. Aplikasi teknologi yang melintas-lintas laju perlu selari dengan pemeliharaan juga pemuliharaan hijau bumi. Elok rasanya kalau suatu hari nanti, tatkala aku putuskan mahu ke Kampung Kuantan menyaksi keajaiban alam, kawanan(?) kelip-kelip itu mesra mengeluarkan cahaya dan menari laksana buruj-buruj yang membentuk bimasakti. Beauty.

* * * * *

Janji jujur sepi. Kadang tak mengerti. Adakah hidup sebegitu sukar? Sebegitu rumit? Setiap pilihan, baik yang kita suka, ataupun kadang terpaksa, punya natijahnya. Sesetengah mereka, oleh sebab pilihan itu, mereka jadi megalomania. Setengah yang lain tunduk, jatuh, lalu mati beragan. Tapi titik-titik pilihan itulah yang menyebabkan kita berada di mana kita pada hari ini. Memang tidak mungkin melihat sambungan titik kehidupan untuk masa depan. Tapi lihatlah di belakang. Titik-titik yang lama kita tinggalkan. Kan susunannya indah. Kan. Walau herot, walau bengkok, titik-titik tersebut masih akan mengukir kuntum senyum. Marilah gunakan senjata. Berdoalah. Agar sampai suatu masa, apabila kita putuskan untuk kembali menjenguk semula titik-titik hidup itu, kita masih tersenyum. Selamanya.

* * * * *

Bola sepak adalah permainan yang ringkas. Sebelas pemain lawan sebelas pemain yang lain. Namun akhirnya, pasukan Jerman yang selalu menang.

* * * * *


Tiada ulasan: