Selasa, Ogos 28, 2012

Gloire De Dijon

Naluri membawanya terbang jauh ke barat. Misinya serampang dua mata. Demi penyucian. Juga demi pertautan.

Telah datang dua asbab kepadanya yang membuka mata kasar dan juga mata hati. Dua hati yang telah melalui prosedur penyucian dan proses pertautan. Dua hati yang telah naik maqam dari tahap biasa-biasa kepada istimewa. Dua rasa yang bermetamorfosis dari martabat yang kecil kepada mega.

Iman. Kudung kerana cinta. Atau lebih tepat hilang upaya kerana curangnya pada cinta. Dia untung meski kekurangan. Satu pintu tertutup namun banyak pintu lain terbuka luas. Dia bahagia noda cintanya telah disucikan. Dia ditarik keluar dari sumur dosa dengan tautan kasih Tuhan yang sangat kuat. Lalu dia semaikan hikmah dan pedagogi agung yang diterimanya. Serpihannya singgah pada hati yang mencari hidayah.

Cinta. Gadis aneh dengan senyum virus. Siapapun yang menerima senyum itu akan sekejap nanar, sekejap girang. Observasinya tajam. Namun pandangannya mesra. Siapa sangka di balik bebola mata biru yang besar dan galak itu, sembunyi hati yang sedang celik pada tautan Tuhan. Rasa yang disucikan dari fitnah besar akhir zaman. Lalu tersebar sinar cahaya kasih yang merafak indah hablumminallah dan hablumminannas.

Diteguknya percikkan azimat mereka berdua. Kini dia telah punya kekuatan untuk menyucikan dosanya. Juga mempertaut cintanya. Di barat sana, dia bertemu Zulaikha. Gloire de Dijon hatinya.


Pengaruh (baca: Influence)
John Norafizan, Kereta Api Dan Filosof Cinta, Antologi Cerpen Kisah Cinta Seribu Wajah, 2012.

Tiada ulasan: