Selasa, Ogos 21, 2012

Merajut Fiksi Dan Sejarah

Raya kali ini aku temukan 2 perkara baru. Eksplorasi yang tidak aku sangkakan. Perkara tersebut boleh sahaja selama ini mekar dan tumbuh subur di hadapan aku. Tapi tak ternampak oleh seni memperhalusi seni yang belum berkembang dalam diri. Atau boleh sahaja ia adalah rahsia paling kesumat yang selama ini tersimpan rapat-rapat dalam lipatan sejarah. Tiba-tiba ia tergali keluar oleh rasa ingin tahu yang meluap-luap hingga kemuncak.

Satu. Wujud seorang lelaki budayawan yang sangat seni. Pemerhatiannya sangat halus. Kalau diberikan padanya sehelai kain putih dan engkau katakan padanya "bikinkan aku satu mahakarya", nescaya boleh sahaja kain itu terjelma merak kayangan yang indah mempesona. Dia istimewa. Dia adalah kurniaan.

Dua. Wujud seorang wanita bangsawan yang misteri. Hadirnya di dunia cuma sekejap. Peribadinya yang luhur jadi bualan zaman-berzaman. Aslinya tiada ketahuan namun oleh kebiasaannya yang bukan biasa bagi marhaen, pantas sahaja dia dalam liga yang lain. Dia istimewa. Dia adalah obsesi.

Insan-insan istimewa ini, biarlah mereka terus dalam rahmat dan kasih sayang. Biar mereka abadi dalam dakapan Tuhan. Biar mereka tenang dalam peluk erat rindu dendam kerabat keluarga. Biar mereka sejahtera bersama kucupan kenangan. Biar mereka lestari bersama darah merah pekat yang mengalir iman dan ingatan. 

Untuk sejenak ini, anganan yang sering diada-adakan, boleh jadi adalah realiti purba yang kembali menghantui. Ada sedikit senang dengan kebarangkalian yang juga sedikit. Ah, ini gila.

Tiada ulasan: