Isnin, Disember 31, 2012

Aksesori Lima Simpang

Tidak ada milik kita. Semua yang ada, Allah yang punya.

Nilai sentimental yang tertinggal di Pasir Penambang di balik celah deretan pohon kelapa bali, kini semakin pekat mewarnai. Matahari pagi yang panas membakar itu memberi sumber tenaga haba dan cahaya yang menghangatkan. Gelap pekat langit malam tanpa kerdip bintang pula mewujudkan damai dan seram sekaligus. Begitulah silih berganti. Saat, minit, jam, hari, minggu, bulan, tahun dan dekad.

Di saat aku menulis naskhah ini, pemimpin tertinggi negara sedang rancak menjual segala jasa dan pencapaiannya kepada rakyat sempena kedatangan tahun baru kalendar Gregorian. Transformasi dan kelangsungan yang diusahakan oleh beliau dan saf-saf kepimpinan kabinetnya kelihatan gah dan megah di media-media massa. Ah, bukankah Malcolm X telah berpesan yang media itu kuasa gergasi.

Beliau menggesa dan mengajak seluruh rakyat bersama-sama mendukung dan menyokong secara padu agar beliau dan rakan-rakan dapat terus berkhidmat. Demi kelestarian masa hadapan. Demi kesejahteraan yang berpanjangan. Demi keharmonian majmuk. Demi aspirasi yang tiada limitasi. Demi janji-janji yang ditepati.

Dan nilai sentimental yang tertinggal tadinya menyedarkan aku. Tiada gunanya sogokan materi. Tiada nilainya pidato semangat yang terdengar hebat. Tiada. Umpama tin timah kosong yang tinggi kenyaringan tapi sifar isi. Bagaimana memenuhkannya? Cukup dengan menurut silibus Kementerian Pelajaran semata? Cukup dengan kurikulum bersepadu yang digubal panjang berjela? Tidak kawan. Sekurang-kurangnya tidak pada pandangan aku.


Tiada ulasan: