Ahad, Disember 02, 2012

Dahulu Dia Zakiah Nurmala

Di sana,

Hari ini aku ketemu sama Kugy. Ya, si ejen Neptunus itu. Ah, ternyata Kugy yang sebenar lebih cantik dari yang daku imaginasikan. Aku kira ternyata cinta pandang pertama bukan sekadar mitos dan legenda. Kata-katanya yang sedikit gila. Kerdip matanya yang memukau. Juga semulajadi sifatnya yang tak terjangka dan sukar ditebak. Malah dia juga berbintang Aquarius. Tentu sahaja.

Hampir dua jam kami meluang waktu. Ia berlalu terlalu pantas. Detak jantungku adakala tak bergerak pada frekuensi yang normal. Asing sekali perasaan ini. Ada sedikit keterujaan. Bercampur-baur dengan ketakutan. Sesekali sakit menyerang. Bersamanya aku telusuri laluan dan lorong-lorong fantasi. Ajaib sekali. Umpama pencarian bintang hati antara jutaan kerdip gugus bintang seluas jagat cakerawala.

Kugy memang aneh tapi unik. Ada satu saat dia tinggalkan aku di realiti sambil dia seorangan menikmati watak-watak dongeng ciptaannya. Sampai kesempatan yang dirasakannya tepat, baru dia temukan aku dengan mereka. Ternyata kegirangan dan obsesinya sungguh menggiurkan. Hanya pabila ia dinikmati bukan dengan mata kasar yang terhijabkan. Puas aku meladeni mereka, aku putuskan menarik diri dari alam itu. Biar ruang itu penuh oleh Kugy seorang bersama apa yang diinginkannya.

Ah, Kugy. Wajahnya kemilau cahaya bersama alam khayalan. Namun dia juga realistis. Tak hanya bermodalkan mimpi. Kerana mimpi sejauh manapun, kenyataan memang tak selalu sama dengannya. Dan demi merealisasi mimpi dan khayalnya yang seluas samudera itu, dia mengkhianati diri. Berdiri dalam kepura-puraan agar di masa hadapannya, dia mampu ketemu diri sebenar.

Kugy masih saja berantakan. Pemendam. Kadang pendendam. Dilayarkan lipatan perahu kertas berisi nota-nota rahsia hatinya melalui jalan air. Untung-untung ia timbul dan bersambut jawapan yang menyenangkan. Kalau tenggelam pun, ia terkubur dalam ruang tang tak terselamkan. Bersama kegilaan. Bersama sifat romantis kurang harapan.

Kugy dan aku. Similariti yang banyak ini. Adakah ia disengajakan?


Tiada ulasan: