Isnin, Disember 17, 2012

Sahibul Menara

Di sana,

Hari ini aku ketemu sama Sarah. Keponakan Kiai Rais. Orangnya indah. Senyumnya manis. Semanis namanya. Begitu memandangnya, terus datang keinginanku memotret gambar. Kucari-cari kamera digital SLR yang sebesar dua penumbuk itu. Tidak jumpa. Ah, lama sudah kutinggal ia. Tersorok selamat dari pandangan noda manusia. Sekarang mungkin disalut habuk dan debu entah di mana.

Atas segala kemungkinan, Sarah ternyata meminati fotografi. Bukan sekadar minat, itu adalah obsesinya. Ternyata dia mahir sekali dengan kamera dan segala fungsinya. Tanyakan sahaja. ISO, aperture, shutter speed. Aku sempat kagum. Dengan ilmunya, bakatnya dan tentu sahaja kebijakannya. Sarah memberi dimensi baru aku mengenal seni. Seni yang tak bertuhankan makhluk.

Hadirnya Sarah cuma seketika. Datang memberi harapan yang hangat. Penghias episod hidup yang terjalin oleh perca-perca menarik yang pelbagai. Satu pesan yang dititipkan sepeninggalannya. Man Jadda Wa Jada. Jangan ungkapan ini disalahterjemahkan. Gunakannya mencari pengertian hidup yang membahagiakan.


Tiada ulasan: