Ahad, April 20, 2008

Kayap

Baru sudah melepas rindu dendam dengan mama. Calling2 sikit. Ingat dengan awek je ke boleh calling2. Hehe. Mama tengah bersiap-siap nak pergi kondangan di rumah Wak Pesek. Kat mana entah, tak tau. Haha. Macam inilah keadaan anak-anak muda yang semakin kurang berminat mengenali saudara sendiri. Apa sudah jadi?

Agenda demi agenda dibualkan sehingga terbuka tentang kisah kayap. Seorang kenalan keluarga tanpa diketahui puncanya telah dijangkiti penyakit kulit ini. Setelah dibawa ke Klinik Idaman di Tanjung Sepat (Ya, tempat ini sangat dekat dengan pusat ternakan babi di Kampung Tumbuk yang menjadi isu hangat di Malaysia dewasa ini. "Kerja Khir Toyo lah ni." bilang mama.), penyakitnya tak sembuh juga.


Lantas diusahakan pula kaedah perubatan cara tradisional. Lantaran ada cakap-cakap tentang penyakit kayap ini memang tak ada ubat yang mujarab dari klinik atau hospital. Aku tak tahu kesahihannya. Kawan-kawan yang sedang belajar ilmu perubatan mungkin boleh memberi pandangan.

Kaedah tradisional yang diberitahu mama ini sangat aneh dan tak pernah aku dengar. Caranya ialah dengan mengunyah putik nangka sambil membaca selawat. Kemudian disemburkan ke tempat yang terkena kayap tersebut. Namun ada satu lagi syarat. Orang yang perlu melakukan semua ini perlulah seorang 'Janda Dapat Bujang'. Maksudnya seorang yang pernah menjanda kemudian berkahwin semula dengan seorang bujang trang tang tang.

Alhamdulillah dengan izin Allah, penyakit kenalan tersebut telah sembuh setelah disembur 3,4 kali.

Macam-macam petua orang tua-tua ni. Tapi semua yang baik itu datang dari Allah. Jadi, kawan-kawan di arena perubatan, boleh tolong jelaskan apakah jenis ubat yang selalu diberi kepada seorang pesakit yang menghidapi penyakit kayap ini?

7 ulasan:

Ammar Faris berkata...

salamz..
saya ammar ur junior at KISAS...
spm '06...
juz nak tau ramai x dak2 ex kisas study kat US???

GUD LUCK

Tanpa Nama berkata...

xtau ar..batch aku 4 org jek..

Tanpa Nama berkata...

bagi aku..penyakit itu diubati dgn izin Allah.....lain kali kalau muka ko kembali mengelupas...aku nk try teknik rawatan yg ko ckp nih....ku sembur dgn kahak2 lagi...mesti sembuh dan kulit semakin cerah....

Tanpa Nama berkata...

macam2 syarat nye..siap kene carik janda dapat bujang lagi?..khurafat jeh gaye..macam2 laa melayu ni..aku dulu kene kayap pakai raja kayu jeh..campur ngan macam2 lagi laa kayu..tapi kayu2 ubat tu sume diwarisi turun temurun..and yeah..mmg ubat klinik tak berkesan..makin pakai makin merebak ade laa..

AmiE berkata...

salam.

aku percaya dgn alternative med. tp bila dh ade org tertentu yg kn wat, mcm superstitious je bunyinya..

kayap tu dlm hs perubatannya adalah herpes..kategori virus dermatoses..sila google utk information lbh lanjut.haha..

Iqbalmunauwir bin Ab Rashid berkata...

syafiq, ko dah kene tag ngan aku. sori la jadi mangse aku. haha. (gi page aku untuk maklumat lanjut)

Iqbalmunauwir bin Ab Rashid berkata...

syafiq, ko dah kene tag ngan aku. sori la jadi mangse aku. haha. (gi page aku untuk maklumat lanjut)