Khamis, Oktober 13, 2011

Tidak Jadi Memperkenalkan Olivia Lubis Jensen

Kalau sudah namanya manusia, pasti keinginan untuk terlihat outstanding itu ada. Segala-galanya mahu lebih. Lebih hebat, lebih kacak, lebih kaya. Paling tidakpun lebih gaya. Dan aku adalah pakar dalam usaha menjadikan diri lebih dari orang lain dalam segala hal. Kecuali hal yang melibatkan ketinggian. Bukan sebab aku gayat. Tapi sila salahkan genetik.

Suatu hari, cikgu Azizah mengedar kad pelajar. Di atas kad tersebut terdapat tiga ruangan kosong pada bahagian 'Cita-cita'. Seperti lazimnya, profesion paling digilai budak-budak waktu itu adalah polis. Kalau budak perempuan, sudah pasti guru. Oleh sebab aku ingin diri dijadikan idola oleh rakan-rakan dan disayangi lebih oleh guru-guru maka aku isi ruang kosong itu dengan satu perkataan yang boleh dikira boombastic oleh murid tahun 2. ANGKASAWAN.

Dari celah manakah perkataan itu boleh terlahir dan terzahir? Waktu itu aku sangat terkesan dengan cerita Neil Armstrong menjejak bulan sambil memakai sut angkasa yang aku kira cool. Ditambah lagi kekaguman aku oleh filem Apollo 13 yang sampai hari inipun aku belum pernah tonton. Dan waktu itu segala jajan yang tertera pada pembungkusnya perkataan Apollo, pasti jadi kegemaran aku. Dan sekarang aku meragui diri aku yang dulu selepas kontroversi pendaratan di bulan yang dispekulasikan sebahagian orang hanyalah sebuah teori konspirasi.

Berhasilkah usaha aku untuk jadi lebih dari orang lain? Sudah pasti. Mereka melayan aku seperti aku penyandang Tokoh Maal Hijrah. Malah aku berasa seperti diangkat menjadi hero kampung ala-ala Fong Sai Yuk. Ditambah lagi dengan kekacakan yang terserlah sejak dari aku menumpang makanan mama dari dalam perut (kali ini genetik memainkan peranan penting). Memang sah aku dilahirkan sebagai pemenang. Ok, anda betul. Semua manusia memang terlahir selaku pemenang.

Kisah ingin lebih, melebihi, dilebihkan, kelebihan, terlebih, lebih-lebih ini tak akan padam. Tapi adalah lebih baik jika manusia itu lebihnya bersyukur. Cukuplah yang ada-ada sahaja. Sebab mereka yang lebih mulia itu sifatnya majlis. Sederhana. Tidak berlebihan, tiada pula terkurang sini sana.

Khairul Umur Ausatuha.

4 ulasan:

fanramli berkata...

belajar benda baru, khairul umur ausatuha. :)

'Peguam' untuk murid tahun 2, gempak tak? kehkeh.

warx.hensem berkata...

peguam mama dah isikan masa orang tahun 1..by that time, peguam dah obsolete bagiku..hahaha

genkidene berkata...

warx keje katne skrg?tetibe off topic..hehehe

warx.hensem berkata...

syahidah, kat subang..nak belanje lunch ke? muahaha