Selasa, Oktober 04, 2011

Dongeng Naga Di Danau Nan Indah

Ijazah terbaik memang datangnya dari jalanan. Contengan dan lakaran kehidupan yang pelbagai mampu menghasilkan lukisan yang mahakarya. Pengalaman mematangkan. Melaluinya manusia beroleh sudut pandang yang tidak lagi statik. Dengannya manusia beranjak ke titik lebih tinggi dalam peringkat kehidupan mereka.

Berbicara dengan mereka yang lebih dulu makan garam memang memberi kepuasan yang tidak sedikit. Aku biarkan mereka mendominasi pembicaraan. Aku perhatikan bahasa badan, lenggok kata dan semangat murni yang terpancar dari mimik muka. Beza. Sangat berbeza jika dibandingkan dengan patah percakapan si mentah.

Benarlah telahan aku. Hikmah dapat dicedok di mana-mana. Dan hikmah itu banyak pula aku dapati bila bersama mereka. Aku hanya senyum dan mengiakan. Aku mengangguk dan rasa senang. Sesekali aku lepaskan umpan agar hikmah keluar mencurah-curah. Lalu aku tadah dan hirup manisnya hingga aku puas.

Aku mahu lagi. Ya. Moga ada kali yang lain. Dengan hikmah yang lain. Yang indah-indah. Janji denganku wahai sang hikam.

* Beijing Open - Ivanovic & Kirilenko are having a great tournament. Loike <3 <3

2 ulasan:

fanramli berkata...

sungguh bercanggah ending entry dengan pengisian. =.=

warx.hensem berkata...

ade hikmah di sebaliknya..muahaha =P