Rabu, Februari 01, 2012

Seni Yang Belum Terfahamkan

Sukar dimengerti. Dia berpenyakit. Dwi polar mungkin. Berketerampilan malah punya talenta yang pelbagai. Namun di belahan yang terlindung, dia sakit. Perlu pertolongan. Ada sesuatu yang dahsyat tersembunyi di hentian paling dalam. Terkunci, kegelapan, lalu membarah. Tiada yang berani mendekati sisi itu. Sisi yang gelap pekat, legam.

Sayang. Sakitnya sudah tak tertanggung. Pilihannya cuma dua. Yang satu, hapus. Dia akan bebas bagai burung. Tapi deritanya setengah maut. Yang lain, ladeni. Legalah satu dua detik. Selang masa, tegarlah ia melayannya seluruh hayat. Malang sekali, dia bahkan ketagihan. Ulang siar perlakuannya hingga malulah siang malam dari berganti tugas.

Dari hormat tukar empati. Empati berganti idiosinkrasi. Lahir pula benci. Lantas pengakhirannya caci maki sumpah berapi. Satu persatu teman meninggalkan. Dia, dalam sangkar, adalah tawanan yang rawan. Ditawan jelik jijik kendiri. Terperangkap dalam putaran keji yang infiniti.

Kesal. Ya, ia tak berguna. Tapi bersamanya juga ada lintasan sinar. Yang bergerak sedikit pantas untuk dihambat. Gagahlah. Andai dapat ia terkejarkan, segalanya akan indah. Kerana lintasan itu kalau diamati, upaya memberi daya ke gerbang unggul yang maha luas. Melebihi luas gugusan bimasakti. Gerbang kasih suci cinta abadi. Dia, Tuhan kita Yang Maha Tahu.

* Kawan, berikan hak pada yang berhak. Kawan, gadaikan sifat haloba yang menjadi racun. Kawan, jangan meminta-minta. Kawan, dua daging boleh jadi paling baik dan paling buruk. Kawan, aku pun khilaf. Kawan, mari saling mendoakan. Kau mahukan?

Tiada ulasan: