Selasa, Mei 01, 2012

Sejarah Punya Banyak Sisi. Mana Satu Yang Termanipulasi?

Kita selalu merungut dan mengeluh tentang perkara-perkara buruk dan negatif yang berlaku seputar kehidupan kita. Kita hanya nampak yang itu. Yang jelik. Yang hodoh. Lihat sahajalah kolum dan ruangan komen pembaca dalam majalah, akhbar, laman sosial mahupun blog. Kebanyakan komen yang dibuat menjurus ke arah itu.

Kita melampiaskan amarah pada kesesakan trafik saban pagi dan petang, buruknya layanan petugas kaunter pejabat kerajaan, kejadian ragut dan simbah cuka getah yang leluasa, korupsi dalam masyarakat yang semakin meruncing, tiada siapa peduli pada kebersihan dan kehijauan bumi. Dan senarainya akan terus bertambah dan bertambah.

Dalam masa yang sama, kita lupa perkara baik yang orang lain dan keliling kita lakukan. Di sebalik semua negativiti yang dipaparkan, masih ramai manusia yang menjadikan amal mulia sebagai darah daging mereka. Dan kita memandang sepi semua itu bagaikan kebaikan itu tidak wujud. Walhal bila kita menilainya dari sisi lain, dari konteks yang lebih intim, ia patut mendapat merit yang sewajarnya.

Bayangkan, dalam hiruk-pikuk dunia yang bergerak pantas dan pesat, masih ada manusia yang mampu memperlahan kenderaan untuk memberi laluan kepada pejalan kaki melintas jalan. Masih ada mereka yang jujur sanggup mengejar tuan punya RM50 yang keciciran sewaktu membuat pembayaran. Masih ramai yang ringan tulang mengutip sampah dan memasukkannya ke tempat yang betul. Masih ramai yang senyum menyapa salam kepada saudaranya walau betapa besar pun masalah ditanggung ketika itu. Dan senarainya sangat panjang.

Kebaikan-kebaikan kecil pada sesetengah orang namun impaknya besar pada sang penerima kebaikan. Pada mereka yang telah, masih dan akan melakukan kebaikan kepada diriku, terima kasih. Aku mungkin kadangkala bersikap ignorant, tapi Allah pasti akan membalasnya dengan kebaikan yang lipat ganda. Teruskanlah. Kamu semua inspirasi aku untuk sama membuat kebaikan dan kebajikan.

Moga kita dapat hasanah dunia dan hasanah akhirat lalu terjauh dari azabNya yang maha kuat lagi maha dahsyat.

Tiada ulasan: