Selasa, Mei 29, 2012

Manira Kucing Madura

Entah. Kalau yang namanya manusia itu, sukar sungguh dimengerti. Perjalanan jauh yang mengambil masa berjam-jam. Rasa kantuk yang tertahan-tahan. Hilang bentuk kembara di negeri asing. Sendirian berehat dan merawat. Lalu singgah menikmati segarnya madu, air dan batu.

Destinasi tujuan lengkap seri bahagia. Tak kurang kejutan, kebersamaan, mesra kasih, nikmat rezeki serta halwa rasa dan pancaindera. Melihat dan mendengar. Ada rasa senang dan muhibbah. Ada rasa kedekatan dan kejauhan datang serentak. Namun semua itu diremuk redam dengan senyum redup dan sejuk.

Kala hadap-menghadap dua sejoli, entah mengapa segan mengisi. Satu dua lafaz mabruk lalu terkunci. Tiga empat kuntum sengih lalu undur diri. Layaknya penjajah gelar raja sehari. Gah, dirai. Sinar mata, seri wajah, serlahan aura. Berlalu pulang dengan oleh-oleh dan tempias, percik bahagia. Indah.

Lalu bila minda separa sedar mengambil alih, tanda-tanda letih menyanggah tampuk takhta. Hanya dua kemungkinan. Nasib baik atau celaka. Kedua-duanya dari Tuhan. Sedarlah. Biar semua selamat sampai ke aslinya. Bersama basyirah yang bakal dikongsi dengan tersayang. Biar najib, moga-moga anwar dengan aziz.

Tiada ulasan: