Khamis, Februari 09, 2012

The Flower Shop Without Roses

Sore itu hujan turun lebat. Siapa sangka air mata alam yang jatuh mencurah itu petanda aksi longlai gergasi merah. Tersungkur di kandang sendiri. Meratapi misi 33 yang terpaksa ditangguh semusim lagi. Aku hanya menggeleng. Sesekali menekup muka. Suratan atau kebetulan, tidak jauh dari tempat aku melabuh punggung, duduk seorang gadis genit memasung pandang ke tengah padang.

Aku jeling sekilas lalu hati rasa berdebar. Aku yakin bukan dia. Dia bukan Mariana yang aku puja. Tak mungkin Mariana yang itu tertulis duduk hanya selang hasta denganku. Apatah lagi di tengah hiruk-pikuk sorak sorai penyokong sukan bola sepak. Menghenyak buntut atas bangku duduk yang dicela tinja burung.

Walaupun dia hanya Mariana versi 'Lite' yang mengganggu-gugat tahap kestabilan emosi, aku sudah cukup gembira. Kali terakhir deria rasa itu terusik sampai sebegitu, aku digigit dingin. Menahan sakit serta lirikan senyum penghinaan rakan keliling. Namun datang bidadari kayangan membisikkan kata-kata keramat penghibur duka. Kata-kata yang kala hadirnya, akan aku ukir senyum melebar sampai telinga. Walau empunya kata jauh tak tercapai jemari.

Malam ini, bulan terang. Delapan tahun penuh dan cukup oleh pengalaman. Sangat sedikit namun menggirangkan. Kadang mengecewakan. Tapi keseluruhannya memuaskan. Aku mungkin selalu melukakan. Sering mengabaikan. Tapi itulah cara aku menyemarak sayang. Menunjuk cinta. Biar ia beku tapi tidak mahu terbazir sendu. Sambutlah rindu dendam hati ini yang sudah tak teredam lagi.

Tiada ulasan: