Rabu, Februari 29, 2012

Lompat Setempat Empat Kali

Adakala kejayaan memberi natijah buruk pada sang pengecapnya. Diri mereka jadi alpa dan leka. Dalam hati tertanam rasa ujub, riak dan takbur. Kesinambungan hidup mereka tidak selancar yang diduga. Jalan yang tampak lurus dan benderang, rupanya penuh ranjau. Ditipu fatamorgana. Ditambah komplasensi yang subur tersemai atas yakinnya diri mereka akan jaya tanpa usaha. Lantas apalah yang tinggal dengan kejayaan lampau. Hanya memori indah yang diulang tayang. Tanpa ada kesan membekas pada sinkronisasi cerita sukses pada masa depan.

Adakala kegagalan memberi natijah baik pada sang penerima. Diri mereka jadi sedar akan kepentingan usaha, ikhtiar dan tawakal. Dalam hati sentiasa merendah diri, mengimbangi lemah makhluk dengan bersandar segala pada Pencipta. Hidup mereka jadi bermakna, tenang dan bahagia. Jalan yang kelihatan samar, rupanya bakal menemukan cahaya indah di penghujungnya. Ditambah sifat percaya yang setiap manusia punya lebih, punya kurangnya. Maka gagal yang dulu tidak lagi menghantui. Malah dijadikan batu loncatan dan daya pandu untuk mara memperkasa kudrat.

Asyiknya kalau hidup ini skripnya bahagia dari awal hingga akhir cerita. Tapi manalah terjangkau oleh kita akan pengetahuan Allah yang maha luas. Rahsia-rahsia yang tersembunyi itu di luar capaian akal.

* * * * *

Apa pengertian adil?

Wang RM 30 untuk 3 orang lelaki.

Adil menurut nilaian manusia - Setiap seorang akan mendapat RM 10.

Keadilan Allah - Allah membahagi-bahagi nikmat menurut kehendaknya. Ada yang mendapat RM 20, ada yang RM 10, ada yang tiada peroleh apa-apapun. Semua ada bahagiannya. Hanya Dia yang tahu apa, bila, di mana, mengapa dan bagaimana.


Tiada ulasan: