Isnin, Februari 27, 2012

Menaip Pada Waktu Malam Dengan Tujuan Untuk Menghasilkan Adikarya Lalu Mengharapkan Kekaguman Orang Yang Membacanya Bukanlah Perkara Yang Terpuji

Nombor dan angka. Apabila ia menjadi paksi ukur prestasi.

Pernahkah mereka tahu bahawa persepsi mereka itu merimaskan. Apabila sebuah keberhasilan kecil membutirkan reputasi. Reputasi bersapa ekspektasi. Terbebanlah makhluk Tuhan itu dengan intimidasi berbaur iri dan dengki. Perlahan-lahan dirinya membenci. Benci diri sendiri dan segala apa yang datang tanpa pernah permisi. Mujur telah datang satu rentetan kalimah-kalimah mulia lagi agung. Digadarnya tanpa preskripsi dengan penat lelah hingga mereka yang melihat tahu sendiri yang mereka khilaf, mereka salah.

Begitulah tuan-tuan. Bukan mudah membina. Penggal demi penggal dicicirkan. Titis peluh hancing tak terkira menyiram jejak yang ditinggalkan. Bukan mudah mencipta. Enzim kritis dan kreatif sukar dirangsang. Tiada katalis yang mampu menggerakkan. Kan lebih mudah merobohkan. Lebih senang menggoncang, mengganggu, menggugat. Bertahun manusia menanti panggilan kemuliaan dari manusia lain. Namun dalam sesaat, mulia itu mampu jadi hina-dina.

Dia memang hanya tahu bertempik dari jauh. Musababnya, dia tak ingin dekat. Tak lalu. Sebab kebarangkalian titik ekuilibrium memusat padanya sangat tinggi. Dia tak mahu jadi fulkrum yang tolong merobohkan. Dia hanya hebat pada angka. Pada nombor. Sedang orang lain tiada tahu yang semua itu penipuan. Ilusi. Mereka terpedaya oleh entiti silap yang berkomoditi menawan. Dia sedar itu. Dan dia tidak mahu.

Geram. Pandangan-pandangan itu sangat melumpuhkan. Pernah rasa semut-semut pada kaki kiri oleh lamanya bersimpuh? Cuba kau gerakkan. Sakitnya bukan kepalang. Betul. Ini bukan perkara main-main.

* Mahu menulis tentang kecemerlangan pelajar-pelajar sekolah dewasa ini. Aku perlukan empati umum. Kerana sedang mereka adalah bijaksana yang mampu merubah masa depan agama, bangsa dan negara, aku tak lebih sekadar seorang pretender. Satu lagi mangsa korban sistem pendidikan berteraskan peperiksaan. Ya, aku sukakan peperiksaan dan aku kejam.

Tiada ulasan: