Isnin, Mei 21, 2012

Kegilaan, Bontot Kuali dan Kesumat

Semasa di bilik termenung sebentar tadi, sempat aku berangan. Entah terbawa-bawa oleh kegilaan lama atau pengaruh Fatin Liyana. Ya, aku baca blog honeykoyuki. Jadi? Malah itu bukan indikasi tepat tahap EQ seseorang. Angan yang ini aku pasti takkan pernah jadi nyata. Sebab anganan ini membawa aku kepada cinta lama. Mariana. Cinta yang telah lama ditalkinkan dan sisanya terbang dibawa bayu musim sejuk meresap ke sum-sum mamalia benua Amerika.

Jauh di kota metropolitan paling sibuk di pelosok dunia, kami dipertemukan. Mungkin ini dinamakan suratan. Atau mungkin juga ini namanya kebetulan. Kebarangkalian yang tidak berpadanan. Berselisih secara rawak. Secara tiba-tiba dua molekul berlanggar menghasilkan letupan yang fatal. Aku jadi linglung. Pada masa yang sama ada sedikit suka. Lalu entah mengapa, aku luahkan padanya bagaimana cinta pandang pertama begitu relevan dalam hidup aku.

Dia senyum. Tak membalas. Tak mengiyakan. Aku menambah. Bagaimana aku tersedar yang kami berdua tak mungkin jadi satu materi. Yang aku tak mahu lagi berfantasi. Lalu aku lepaskan hasrat menggunung setinggi Everest itu. Lepas umpama layang putus tali patah teraju. Aku khabarkan yang kami tak mungkin bisa ketemu apatah lagi menjalin cinta asyik mahsyuk. Dia senyum lebih besar. Hidungnya yang kebun tunggal menyerlah anggun.

Aku capai gayung. Aku ceduk air dari timba. Ada cicak yang memperolok anganku. Kesumat malam semalam belum terbalas. Dengan tujahan yang keras, cicak itu menggelupur menyelamat diri. Aku gelak besar. Di sisi aku, Mariana masih kelihatan indah. Tawanya tertahan menyaksi aksi lucu aku dan sang cicak. Tiada patah kata darinya yang aku dengar. Mungkin sebab sekitar yang hingar. Atau pendengaran aku terhindar.

Sampai masa aku dan dia harus pergi. Ke maqam masing-masing. Bersemayam dalam lingkungan yang beza. Anganan ini umpama buih besar yang menanti masa untuk pecah. Dan sebelum saat itu tiba, aku putuskan langkah seterusnya adalah gerakan azimat bersulam keramat. Yang akan dengan pantas membuat aku kembali ke realiti yang sakit tapi berhikmat. Biar kegilaan yang sekejap itu tak terus berpenunggu.

Tiada ulasan: