Isnin, Disember 26, 2011

Dari Jemapoh Ke Manchestee

Aku dengan ini mahu mengakui bahawa Spring Waltz adalah drama cinta paling memberi kesan kepada aku (simptom dijangkiti wabak pathetic). Dan sejak hari itu, aku jadikan Vienna sebagai destinasi percutian impian paling atas dalam senarai mesti pergi.

Aku juga ingin mengakui bahawa Shandy Aulia adalah gadis paling comel pernah aku tonton ketika usiaku menginjak 18 (pengaruh rakan sebaya dan sekepala). Dan sejak saat itu, Menara Eiffel menjadi binaan agam yang akan selalu aku pujakan.

Entah bagaimana aku tergoda akan hasutan rakan-rakan. Lalu kami pun terbang ke Eropah. Dari bumi paling basah di United Kingdom, kami melawat kawasan burung Liver. Terus ke ibu kota peradaban orang Inggeris. Lalu kami menjejak pula kesan-kesan kezaliman Bonaparte. Selesai mencari cinta di kota indah itu, kami menjadi saksi sejarah tamadun Islam di Andalusia. Akhir penjelajahan, kami ke samping menikmati sisa-sisa empayar Roman.

Ah, tentu saja kota London adalah kegemaran aku. Tiada sebab dan akibat. Sama seperti kegilaan Qais yang mencintai Laila. Serupa apa yang dirasa Shah Jahan kala membina Taj Mahal. Kota yang meninggalkan aneka memori. Kota yang hampir-hampir menyebabkan aku hilang kawan, hilang diri malah hilang pedoman.

Andai, kau lewati Segi Empat Trafalgar, mendongak-dongak di Westminster Abbey, bersesak di Stesen Victoria, bergambar melompat di hadapan Istana Buckingham, menikmati kebersihan tandas di pusat beli-belah Harrods, pusing keliling di Londoneye, merentas Jambatan Menara dan menjeling nakal gadis Inggeris di Laluan Oxford, maka ingatlah daku juga pernah melihat bulan penuh di jejak yang sama.

Muahaha. Nasib baik tak bertukar jadi gorila oleh sebab Gelombang Brute tahap optima yang dipancar ketika bulan penuh.

Tiada ulasan: