Ahad, Disember 04, 2011

Merafak Izzah

Masa itu, entah bagaimana aku boleh menguliti karya agung Pak Hamka. Tanpa tahu asal usul, aku mengusungnya ke kelas, bilik TJN, C302, pusat sumber, malah ke makmal komputer. Kadang-kadang terbawa-bawa ke liqa' pintu dan liqa' muhasabah. Eh, pelajar tingkatan lima tak kena liqa' muhasabah. Dan aku nobatkan karya agung ini nombor satu dalam carta hati aku.

Dalam masa yang sama, blok sebelah telah digemparkan dengan kehadiran kisah cinta tragis. Kisah yang mampu meluruhkan hati-hati pemain ragbi sekolah. Aku pasti ia bukan sebuah kisah biasa-biasa. Dan sehingga ke hari ini aku masih belum mampu merungkaikan kisah itu. Kerana kembang kuncup hidung Lisa menahan marah mungkin tak sama dengan apa yang pemain-pemain ragbi sekolah imaginasikan.

Sejak itu, banyak telah berubah. Sejajar beredarnya masa dan keadaan. Namun satu yang masih belum berubah. Retorik politik tanah tumpah darahku ini. Tidak kira di peringkat mana, tetap sama. Retorik yang hanya tinggal retorik. Tidak lebih dan tidak kurang.

Tiada ulasan: