Khamis, Disember 01, 2011

Young Man in Coffee Shop

Riuh-rendah dunia tidak langsung mengganggunya. Dia terperosok ke sudut sempit itu. Dalam dunia ciptaannya sendiri. Dalam dimensi berbeza. Dia sendiri. Dia seorangan. Hanya Tuhan dan dirinya yang tahu lingkaran apa yang memisahkannya dari hiruk-pikuk alam.

Dalam keterbatasan, dia mencuri pandang. Terlihat olehnya segala macam ragam. Kecil besar, putih hitam. Segalanya. Nyatakan sahaja dan semua dia temui. Lalu dia tunduk, meneliti fizik diri. Yang kian usang dan berusia. Dihitungnya satu persatu. Kurang dan tambah kurang.

Satu saat dia lelah dan menarik nafas panjang. Saat berikutnya, dia terkial-kial mencari sesuatu yang dirasakan hilang dari genggaman. Mana? Dia resah dan tidak keruan. Takutnya bukan kepalang. Dia gusar tidak menemuinya.

Dia bangun mencurah segala kudrat yang tersisa. Tubuhnya dihempas. Menolak dinding yang membatasi sempadan realiti dan fantasi. Bersama gumpalan beban yang sangat berat, dia melangkah masuk semula ke tempat aslinya. Tempat dia tercicir sesuatu. Yang bernama Harapan.

Dia bertempik sekuat hati. Melolong, memanggil malah menanti sahut. Puas dia ke kanan kiri, ke depan belakang. Dia keletihan dan tiada asa lagi. Hinggalah hijab itu terbuka memunculkan Harapan yang suatu ketika hilang. Lalu beban yang dipikulnya terasa ringan dan pergi meninggalkan.

2 ulasan:

fanramli berkata...

'seandainya masih ada harapan - sekecil apapun untuk mengubah kenyataan, ia bersedia menggantungkan seluruh hidupnya demi harapan.' -Autumn in Paris, Ilana Tan.

warx.hensem berkata...

gotta read this one soon.. ;)