Ahad, Mac 18, 2007

Pancingan

The road not taken

Semalam, we went fishing! Sebelum tirai cuti musim bunga berlabuh, kami keluarga Iowa State bersama-sama rombongan pelawat dari Purdue dan Stevens pergi ke lake (ape ntah nama dia) untuk memancing. Joran yang dimiliki hanya ada 6 batang. Yang pergi sampai 4 kereta. Tapi ikan yang dapat, seekor pon tak sangkut. Macam-macam benda la yang terjadi. Tali tangsi berbelit la, tak reti nak ikat la, tak reti nak baling la. Tapi banyak jugak yang aku dapat belajar. Dari method primitif masa zaman budak kecik-kecik dulu, sekarang aku dah tau guna joran yang bole tarik hulur tali dia. Dari ikat tali, umpan, pemberat, pelampung,cmne nak baling dia, dan banyak lagi la. Masa memancing tu, cuma bayangkan seperti kita main layang-layang aje. Hehe.

Gambar atas: Si hensem bersama jorannya. Gambar bawah: Mata kail yang cool.

Yang frustnye, tak de seekor pun sangkut kat mata kail kita orang. Mana taknya, baru berapa saat baling, dah tarik balik. Akhirnya, keluarlah senjata rahsia untuk mendapat ikan dengan cara mudah. Keluarkan aje ikan yang beli kat kedai. Senang cerita. Lepas tu, kita orang bakar 3 ekor ikan tersebut untuk menghilangkan rasa kecewa di hati.

Ikan beli yang sedia dibakar.

Kesimpulannya, memancing ini memerlukan kesabaran. Indahnya sabar. Sambil memancing, boleh kita menikmati keindahan alam. Bila kita lihat burung-burung beterbangan pulang, sinaran matahari, jernih air sungai, liuk-lentok lalang-lalang dan juga pokok-pokok yang gondol. Indahnya ciptaan Allah. Subhanallah.

"Berkata Yaaqub: Bahkan dirimu menghiaskan (memandang baik) urusan itu kepadamu.Maka sabarlah yang indah. Mudah-mudahan Allah mengembalikan sekaliannya (Yusuf dan Bunyamin)kepadaku. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui dan Maha Bijaksana." (Yusuf: 83)

5 ulasan:

Ct AdAh berkata...

isk2..bila ngk gmbar korang rmai2 gi memancing tu..cam bersemangat plak aku nk baca cte selanjutnya..stu je yg aku xpuas hati dgn plot cte ko ni..gi memancing..tp mkn ikan beli kt pasar..baik ko bakar kt rumah je..*geleng kepala 2/3 kali*..

p/s: ko xreti memancing rupanya..len kali tuntut ilmu memancing cukup2 dulu sblum turun bertarung dgn mata kail..=D

AmiE berkata...

Salam,

Mengakhiri cuti dengan memancing.menarik.

Sabar itukan lebih baik..=)..walaupun tak dapat ikan,walaupun kena mkn ikan pasar,sabar je la..huhu

memancing ni kadang-kadang mengajar bende yg baik, mcm sabar,syukur,menghargai dan sebagainya..tapi kadang2 bila dh addicted dh jd kaki pancing, bende lain lak jadi..

cerita pasal burung-burung..
" Tidakkah mereka memerhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatupkan sayapnya di atas mereka?Tidak ada yang menahannya(di udara) selain Yang Maha Pengasih.Sungguh, Dia Maha Melihat segala sesuatu" Al-Mulk - 19..

nampak cantik di udara,riang indah bunyinya,kebesaran DIA..=)

amnah my. berkata...

salam..

kantoi.. tak reti memancing.. jangan marah eh.. saje je.. tak tau nak cakap ape.. tensen sangat study..

Tanpa Nama berkata...

odah: ni dalam proses menuntut ilmu memancing la ni..lgpun, hr tu still sejuk lagi..negative gak la..hauhauhau

amie: apsal ko cm excited nak cite pasal keindahan alam ni..this is so not like you..haha

amnah: mmg saje je saya nak kantoikan diri pon..haha

AmiE berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.