Jumaat, Mac 09, 2007

Seniman Menangis



Semalam aku update frenster profile untuk ke sekian kalinya. Masa sedang sibuk browsing youtube (takde kerja..hehe), terjumpa pulak lagu seniman menangis ni. Sedih lagu ni. Cerita tentang seorang seniman yang di hadapan peminat terpaksa berpura-pura gembira tapi dalam masa yang sama ada kedukaan dalam diri yang terpaksa ditanggung. Sebenarnya nak cerita sikit pasal Jamal ni. Suara dia memang best ar. Tapi ke'best'an dia tu dibayangi kisah hitam diri dia. Terlibat dengan dadah. Masuk keluar pusat serenti. Hari ni kata dah bersih, tapi esoknya dapat berita kantoi lagi. Inilah akibat ketagihan. Macam-macam ketagihan ada dalam dunia ni, yang paling obvious macam dadah, arak, rokok. Tapi ada 1 lagi yang kadang-kadang kita tak sedar. Perkara maksiat yang kita lakukan juga boleh menjerumuskan kita pada ketagihan. Contoh: mencuri, menipu, pergaulan bebas. Sebenarnya, ketagihan inilah yang membawa kepada hati yang keras dan hitam legam macam bontot kuali. Sebab apa? Sebab dosa walaupun sekecil mana, tapi kalau dilakukan berulang kali, akan membawa kepada dosa yang lebih besar. Ingat tak cerita seorang 'abid yang diperangkap syaitan tu. Mula-mula syaitan tu pancing dia suruh buat dosa. Dari minum arak, berzina lantas membunuh. Kemudian dihasut lagi agar mensyirikkan Allah dan akhirnya keadaan matinya sangat memilukan. Mati dalam su'ul khatimah. Jadi, Apa yang penting, kita patut hentikan perbuatan maksiat even benda tu kita rasa kecil je. Dan at the same time gantikan ia dengan amalan-amalan baik. Dan janganlah kita jadi seperti seniman menangis yang di hadapan manusia, orang anggap sebagai idola, namun di hadapan Tuhan, dosa-dosanya membawa kepada hati yang tidak tenang. (ada kaitan ke dengan lagu tu?)

Wallahua'lam

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam~..

firstly aku lg ske lagu janjiku-huhu

secondly, aku igt ko nk crite pasal lirik lagu tu (rupa2nya pasal jamal-chet)..mendalam jugak maksudnya..dan bleyh dikatakan..aku teringin nk jd org yg diceritakan dlm lirik lagu tu..perasan tak, slalu org yg mcm tu adlh org yg dekat dgn kita, org yg kita slalu lukakan tp die x prnh mrh kte or bercerita pd siapa2..kesediha itu slalu disimpan sndiri, sbb die x nk kte sedih sama..siapa org itu???..ha teka2..sapa berjy teka, am,odah or warx ke amie belanja mkn besar punya..huhu..

thirdly- mcm mn ek kalau kte x sedar yg kte lakukan kesilapan yg sama, tp lastly br kte mcm tersedar, eh sama rupanya kesilapan ini..mcm mn ye?

Tanpa Nama berkata...

oo sebenarnye aku nak cite gak pasal lagu ni..tp time tulis, something else came out..so, dah diverge ke benda lain plak..ahhhaha

Tanpa Nama berkata...

oo lupa nak teka..orang itu adalah sisi gelap diri kita..huahuahua

Ct AdAh berkata...

amie..nk teka jugak..tp wak dh potong line..chet..

p/s: jawapan sy sma spt di atas..wahaha..

Tanpa Nama berkata...

odah, dalam hidup ni, kita kena belajar menjadi kreatif..istinbat dari kenyataan di atas ialah apsal ko tiru jawapan aku?

Tanpa Nama berkata...

salam~..
odah, cr jwpn lain..ha tak de sapa2 lg ke nk teka?..adkh tawaran aku x ckp bernilai?

Ct AdAh berkata...

salam..kalu wak jwb sisi gelap diri kte..jwpnnya salah..so, jwpn yg btul adalah sisi TERANG diri kte..wahaha..amacam amie? cpt la blnja..

p/s: hmm..jwpn paling tepat..wallahua'lam..=D

amnah my. berkata...

salam..
isk2.. tak leh nak comment pun tadi.. hmm.. belum terlambat nak jawab kan. Rasenye cam tau je jawapannya amie, tapi tak nak sebut la kat sini.. Tapi nak bagi jawapan kedua.. jawapannya ialah amie la tu.. betul tak?

Tanpa Nama berkata...

salam~..
haih~~..

sumer salah..jwpnnya mestilah ibu korg,mama korg ataupun mak korg..

seorg ibu walau sesusah mn, walau sekecil hati mn, walau x de duit mn mst die simpan sorg2..korg pun tak tau kan..ha warx..sbb tu jgn asyik mintak duit je..huahua..=p

ibu mst wat happy je..

kuatkan hati ibu,..=)

p/s:amie mkn sorg2 la jwbnya..huhu